لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

پولیس کابل در دو شبانه روز بیش از ۵۰۰ تن را بازداشت کرده


آرشیف
آرشیف

پولیس کابل گفته که در دو شبانه روز بیش از ۵۰۰ تن را در اقدامی پیشگیرانه مرتبط با جرایم جنایی بازداشت کرده، اما شماری از آنان با گرفتن ضمانت رها کرده است.

کابل روزهای بدی را با حضور دزدان مسلح و افزایش رویدادهای جنایی گواه است.

فردوس فرامرز سخنگوی فرماندهی کابل به رادیو آزادی گفته که در دو شبانه روز بیش از ۵۰۰ تن در شهر و ولسوالی‌های کابل در اقدامی پیشگیرانه بازداشت شده‌اند.

فردوس فرامرز
فردوس فرامرز

آقای فرامرز گفته که شماری از این افراد با ضمانت آزاد شدند.

آقای فرامرز افزود: "بیش از ۵۰۰ فرد بازداشت و تثبیت هویت شده‌اند و توصیه شده‌اند که اگر به رفتارهای نادرست اجتماعی و بی‌بندباری ادامه دهند، برایشان پرونده باز خواهد شد. شماری از آنان با تضمین رها شده‌اند. متاسفانه، سه تن در یک شبانه روز ترور شده‌اند و ما بیش از ۲۰ تن از مظنونین را نیز بازداشت کرده‌ایم، اما برای کاهش رویدادهای جنایی همکاری مردم یک نیاز جدی است."

آقای فرامرز همچنین گفت که این ۲۰ تن در قتل، دزدی مسلحانه، رهزنی، حمل سلاح بدون مجوز، اخلال نظم عامه و موارد دیگر این دست داشتند.

به گفته سخنگوی پولیس کابل، در یک شبانه روز در کابل سه تن از سوی افراد مسلح ترور شده‌اند.

آرشیف
آرشیف

شماری از حقوقدانان بدین باورند که ضعف‌های نظام حقوق و جزایی افغانستان نقش بنیادین در افزایش رویدادهای جنایی دارد.

نصرت‌الله حقپال کارشناس حقوقی به رادیو آزادی گفت که جزاهای سبک مانند جریمه ناچیز نقدی و جزای حبس تا شش ماه به افزایش رویدادهای جنایی در کشور افزوده است.

او خواستار تعدیل بخش‌هایی از کد جزای افغانستان است.

آقای حقپال می‌افزاید: "در کنار دیگر عوامل، نظام و قوانین افغانستان دست و پای پولیس را بسته است. زمانیکه آنان یک دزد را بازداشت می‌کنند، او حق برخورد و شلیک را ندارد. جریمه مالی که از ۶۰۰۰ شروع و بالا می‌رود، دزدان با مافیاهای بزرگی دست دارند و برای آنان پرداخت این پول خیلی‌ ناچیز است. یا جزای دیگر حبس است که با وحشت، قتل و قتال که می‌کنند متناسب نیست. ترسی از قانون وجود ندارد."

در این میان وزارت عدلیه می‌گوید که کد جزای افغانستان در مشورت با علما، دانشمندن، اهل خبره و استادان دانشگاه طرح شده‌ اما اگر برای بهبود مفاد آن در مورد جرم‌های جنایی دیدگاه‌هایی وجود داشته باشد بحث و بررسی خواهد شد.

اما پاسخ وزارت عدلیه به این خواست‌ها و انتقادها چه است؟

امان ریاضت سخنگوی این وزارت می‌گوید: "کُد جزا یک سند مهم تقینی افغانستان است در مشوره با علما، استادان دانشگاه و اهل خبره طرح شده و تناسب جرم و جزا در نظر گرفته شود روند تطبیق آن باید جدی گرفته شود که در حاکیمت قانون کمک می‌کند با آن هم اگر نظریات و مشوره‌های برای غنامندی آن وجود داشته باشد بحث و بررسی خواهد شد."

او می‌افزاید: "کد جزا یک سند مهم تقنینی افغانستان است تناسب جرم و جزا در آن در نظر گرفته شده بهتر است تطبیق آن را جدی بگیریم و این در حاکمیت قانون کمک می‌کند، اما اگر برای غنامندی بیشتر این کد مشورت وجود داشته باشد

از بازداشت این فراد در حالی سخن زده می‌شود که انتقادها در روزهای پسین از افزایش دزدان مسلح و رویدادهای جنایی در شهر کابل و شمار دیگری از ولایات بالا گرفته است.

فرماندهی کابل درباره کاهش و یا افزایش رویدادهای جنایی در یک هفته گذشته توضیح نمی‌دهد، اما می‌گوید با افزایش ایست‌های بازرسی و گشت پولیس در کابل مبارزه با جرایم جنایی جدی گرفته شده و دستاوردهایی هم داشته است.

XS
SM
MD
LG