لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

واکنش رئیس جمهور غنی به حملات اخیر طالبان در هلمند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

جنگ هلمند و بی‌جا شدن هزاران غیر نظامی در نتیجهٔ آن، نکاتی مهم سخنرانی‌های مقام‌های بلند رتبه حکومت افغانستان را تشکیل داده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز جمعه در پیام ویدیویی به مناسبت پایان لیگ برتر فوتبال افغانستان حملات طالبان بر هلمند و دیگر نقاط کشور را تقبیح کرده‌است.

او به تمامی ادارات و نهاد های کمک‌رسانی دستور داده تا به خانواده‌های مصیبت دیده و نیازمند کمک فوری برسانند.

آقای غنی افزوده است: "علاوه بر خسارات جانی و مالی ناشی از جنگ طالبان در هلمند و برخی از ولایات دیگر، بسیاری از خانواده‌ها بی‌خانمان شدند که ما را به شدت ناراحت کرده‌است. من این جنگ وحشیانه و ناروا طالبان را به شدت محکوم می‌کنم. من بار دیگر به خانواده‌های آسیب دیده و بی‌جا شده هلمند، صمیمانه تسلیت می‌گویم."

بیش از یک هفته می‌شود که جنگ و درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان در برخی ولسوالی‌ها و اطراف شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند ادامه دارد.

این جنگ و درگیری هزاران تن را از مناطق شان بی‌جا و آن‌ها به مرکز شهر لشکرگاه پناه آورده اند.

گزارش‌ها از هلمند می‌گویند که به بی‌جا شدگان کمک نشده و مقام‌ها تا هنوز سرگرم سروی و نام‌نویسی اند.

شماری از خانواده‌های بی‌جا شده در هلمند
شماری از خانواده‌های بی‌جا شده در هلمند

همزمان با این، حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، مسببین اصلی هزاران بی‌جا شده در هلمند و دیگر نقاط طالبان اند.

در این حال، نظامیان افغان در زمانی برای جلوگیری از حملات طالبان در ولسوالی‌ها و اطراف شهر لشکرگاه و همچنان در سایر مناطق افغانستان تلاش می‌کنند که هیئت‌های مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان و طالبان در دوحهٔ قطر سرگرم گفت‌وگو هستند.

هرچند که طالبان در وب‌سایت رسمی‌شان در بارهٔ جنگ و درگیری در هلمند و بی‌جا شده‌های آن توضیح نداده، اما سخنرانی مقام‌های افغان و موقف آن‌ها را در برابر پروسهٔ صلح مانع می‌داند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان دیروز جمعه در یک پیام صوتی به رادیو آزادی گفت: "این‌که مقامات اداره کابل چنین اظهاراتی را بیان می‌کنند یا نسبت به روند کار بی‌اعتمادی نشان می‌دهند و به یک نحوی برای ایجاد مانع تلاش می‌کنند، عدم تعهد آن‌ها را به صلح نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌خواهند این پروسه به پیش برود."

به دنبال افزایش خشونت‌ها در افغانستان زلمی خلیل‌زاد نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ امریکا در رشته تویت‌هایش شام پنجشنبه گفته که او و جنرال سکات میلر فرماندۀ عمومی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به دنبال چندین نشست با طالبان توافق کرده‌اند که در بارۀ پایبندی شدید به اجرای همه عناصر موافقت‌نامۀ امریکا و طالبان و تمام تعهدات انجام شده، اقدامات از سر، تنظیم شوند.

امریکا و طالبان این موافقت‌نامه را در ۲۹ ماه فبروری در دوحۀ قطر امضا کردند.

به‌گفتۀ خلیل‌زاد با تنظیم دوبارۀ اقدامات، انتظار می‌رود که سطح خشونت‌ها به‌طور قابل ملاحظهٔ کاهش یابند.

XS
SM
MD
LG