لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

'قاچاقبران مواد مخدر شبکه های وسیع‌تر قاچاق را ایجاد کرده اند'


آرشیف، کشف و ضبط مواد مخدر از سوی پولیس افغانستان
آرشیف، کشف و ضبط مواد مخدر از سوی پولیس افغانستان

بررسی دوسیه های قاچاق مواد مخدر از سوی سارنوالی اختصاصی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که تنها در ماه سنبله امسال، در مجموع بیش از ۲۱۶ کیلوگرام هیرویین، بیش از ۵۱۱ کیلوگرام شیشه، ۲۰۷ کیلوگرام تریاک، ۲۲۸۷ کیلوگرام چرس و نزدیک به ۲۵ کیلوگرام تابلیت های نشه آور از نزد قاچاقبران در داخل افغانستان ضبط شده است.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، این ارقام نشان می‌دهد که شیوه قاچاق در مقایسه به گذشته تغییر کرده و قاچاقبران می‌خواهند تا با استفاده از شبکه های وسیع، محموله‌های بزرگ‌تر مواد مخدر را قاچاق کنند.

خالد موحد
خالد موحد

او در ادامه گفت: "امسال قضایایی که از سوی ارگان‌های کشفی، به ویژه پولیس مبارزه با مواد مخدر به مرکز عدلی و قضایی رسیده، قاچاق مواد مخدر از لحاظ مقدار در مقایسه به سال‌های گذشته تفاوت زیاد دارد. تفاوت این است که محموله های کلانتر مواد مخدر همراه با عاملین اصلی و شبکه‌های کلان آن دستگیر شده است. علت آن تعقیب افراد در جریان بررسی دوسیه های است که به مرکز عدلی و قضایی محول شده و فرصت دستگیری آنان را فراهم ساخته است."

از آغاز سال روان میلادی تا حال، به گونه پیهم ننگرهار در صدر ولایاتی قرار دارد که بیشترین قضایای قاچاق در آن ثبت شده و کابل نیز جایگاه دوم را از آن خود کرده است.

با توجه به این بررسی‌ها، گروه‌های قاچاق مواد مخدر شبکه های منظم قاچاق مواد مخدر را شکل داده اند و این شبکه‌ها انوع مواد مخدر را از شمال به شرق و از برخی مناطق جنوبی نیز به شرق کشور قاچاق می‌کنند و از آنجا با همکاری گروه‌های مافیای جهانی به بازارهای خارجی عرضه می‌شود.

آرشیف، ضبط چرس از سوی پولیس ولایت لوگر
آرشیف، ضبط چرس از سوی پولیس ولایت لوگر

عباس فراسو تحلیلگر مسایل مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، قاچاق مواد مخدر با گذشت هر روز بُعد تازه‌تر به خود می‌گیرد، از همین رو افغانستان به تبادل تجارب و همکاری جامعه جهانی نیاز دارد: " نهادهای بین‌المللی می‌توانند در این عرصه با افغانستان همکاری کنند. زیرا هنوز نیز افغانستان در این بخش ناتوان است و پولیس ما از مهارت و تخصص کافی برای کشف محموله های مواد مخدر برخوردار نیست. باید در این بخش به آنان آموزش‌های لازم داده شود."

گزارش‌های اخیر اداره‌های مبارزه با مواد مخدر در اروپا و برخی کشورهای افریقایی نشان می‌دهند که مواد مخدر افغانستان بازارهای مواد مخدر در این کشورها را تسخیر کرده و پاکستان نقش اساسی را در عرضه این مواد به بازارهای مذکور بازی می‌کند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG