لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۵

'ماسک زدن در مکان‌های مزدحم و دفاتر دولتی افغانستان اجباری می‌شود'


آرشیف، کمپاین مبارزه بر ضد ویروس کرونا در کابل
آرشیف، کمپاین مبارزه بر ضد ویروس کرونا در کابل

وزارت صحت عامه افغانستان به تازگی گفته است که ماسک زدن در مکان‌های مزدحم و دفاتر دولتی "جبری" خواهد شد. اما در آخرین مورد شب گذشته برخی مقام‌های افغان که در مراسم بازی فاینل لیگ‌برتر فوتبال افغانستان اشتراک کرده بودند، ماسک نزده بودند.

سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان یکی از این مقام‌ها بود که ماسک نداشت.

داکتران می‌گویند که چنین توصیه های صحی را باید در گام اول، مقام‌های دولتی عملی کنند.

به گفته آن‌ها، در صورتی که این توصیه ها را مقام‌ها جدی نگیرند، مردم به آن‌ها توجه نخواهند کرد.

سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان در استدیوم فوتبال در کابل
سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان در استدیوم فوتبال در کابل

عبدالجبار مومنیار متخصص امراض داخله به رادیو آزادی می‌گوید که در روز های اخیر بیشتر مریضانی که نزد وی مراجعه می‌کنند، علایم کرونا دارند.

به باور وی، باید تدابیر احتیاطی گرفته شود تا آمار مبتلایان بیشتر از این نشود: "مردم که این‌ها را می‌بینند از این‌ها تقلید می‌کنند، در صورتی که مردم را می‌گویند ماسک بزنید اما خود شان ماسک نمی‌زنند، در این صورت مردم توصیه ها را جدی نمی‌گیرند، ماسک زدن برای جلوگیری از انتشار بیشتر جلوگیری می‌کند."

معصومه جعفری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه در باره‌ی ماسک نزدن برخی مقام‌های افغان به شمول سرپرست وزارت صحت عامه در برخی تجمعات می‌گوید: "مطالعات در جهان نشان داده که پوشیدن ماسک می‌تواند از انتشار بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کند، در صورتی که ۹۵ درصد مردم در جامعه ماسک بزنند ما می‌توانیم از برخی محدودیت‌ها و قرنطین جلوگیری کنیم، تجمعات می‌تواند خطر انتشار ویروس را بیشتر بسازد."

جعفری می‌گوید که بر اساس تصمیم کابینه، ماسک زدن در ادارات دولتی سر از امروز (شنبه) اجباری خواهد بود.

آرشیف، فرد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل
آرشیف، فرد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل

بر اساس آمار تازه وزارت صحت عامه‌ی افغانستان، در یک شبانه روز اخیر ۵۳ مورد مثبت ویروس کرونا در این کشور به ثبت رسیده است. در این مدت ۳ تن جان باخته اند و ۴۵ تن دیگر، بهبود یافته اند.

از شیوع ویروس کرونا در افغانستان ۴۱ هفته سپری شده است، در این مدت رقم کلی مبتلایان به بیش از ۴۰ هزار تن رسیده است. ۱۴۸۸ تن جان باخته اند و نزدیک به ۳۴ هزار تن دیگر بهبود یافته اند.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید که، در حال حاضر افغانستان در وضعیت"خوب" قرار دارد. اما او هشدار می‌دهد که اگر توصیه های صحی مراعات نشوند، ممکن شمار مبتلایان بیشتر شود.

XS
SM
MD
LG