لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

سومین روز درگیری‌ها در بدخشان؛ 'ناحیه هشتم فیض‌آباد به دست طالبان افتاده است'


آرشیف، فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان
آرشیف، فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان

شماری از مقام‌های ولایت بدخشان تأیید کرده‌اند که ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد، به دست طالبان افتاده است.

یک منبع معتبر پولیس به رادیو آزادی گفت که درگیری‌ها از سه روز به این‌سو در ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد ادامه داشت و زمانی‌که نیروهای کمکی نرسیدند، آن‌ها عقب‌نشینی کردند.

اما نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان سقوط ناحیۀ هشتم در منطقۀ یفتل بالا را رد کرده گفته که نیروهای امنیتی از آن‌جا عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند.

آقای نظری می‌گوید: "نیروهای دفاعی برای جلوگیری از تلفات بیشتر به افراد ملکی از قریۀ درگک یفتل بالا عقب‌نشینی تاکتیکی کردند. فعلاً جنگ در منطقه «دو آبه» جریان دارد. متأسفانه در این رویداد چهار تن از نیروهای امنیتی ما شهید شدند و سه نفر شان زخم برداشتند."

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان
نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که آن‌ها یک پایگاه نیروهای امنیتی و سه پوسته را در ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد تصرف کرده، ده‌ها تن از نیروهای امنیتی را به قتل رسانیده، یا اسیر کرده‌اند.

ناحیۀ هشتم شهر فیض‌آباد یا منطقۀ یفتل بالا، حدود هشت کیلومتر با دفتر مقام ولایت و قوماندانی امنیه فاصله دارد و بین این ناحیه و دفتر والی بدخشان صرف یک کوه قرار دارد.

نمایندگان مردم در بدخشان می‌گویند، اگر طالبان این کوه را تصرف کنند، تهدیدها بر دفتر والی، قوماندانی امنیه، میدان هوایی و سایر اداره‌های دولتی افزایش خواهد یافت.

احمد جاوید مجددی، عضو شورای ولایتی بدخشان می‌گوید، مناطق تحت کنترول طالبان در این ناحیه مهم است و حکومت باید تلاش‌هایش را برای پس گرفتن آن افزایش دهد.

آقای مجددی گفت: "سنگرهای کلیدی‌که پیش نیروهای امنیتی ما بود به تصرف دشمن درآمده، نیروهای امنیتی و دشمن هر دو متحمل تلفات شده‌اند. سقوط «دو آبه» و این سنگرها بسیار مهم و کلیدی است، زیرا در نواحی شهر بوده و هم دو مسیر خامه و پخته که از آن‌جا می‌گذرد، خیلی حیاتی است. نشود که خدای ناخواسته آن‌ها به شاهراه نزدیک شوند و آن را ناامن بسازند."

خبرنگار رادیو آزادی رادیو در ولایت بدخشان می‌گوید، بسیاری از مناطق ناحیه‌ی که سقوط کرده، از قبل نیز در کنترول طالبان بود.

در حال حاضر، حضور طالبان در نواحی سوم و چهارم شهر فیض‌آباد نیز محسوس است و آن‌ها گاهگاهی با نیروهای امنیتی افغان می‌جنگند.

نیروهای خاص پولیس در جنگ هلمند
نیروهای خاص پولیس در جنگ هلمند

از یک هفته به این‌سو، این دومین مرکز یک ولایت است که برخی حومه‌های آن را طالبان تصرف می‌کنند.

یک‌شنبه گذشته طالبان وارد منطقۀ باباجی در حومۀ شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند شدند که تا هنوز هم عملیات نیروهای امنیتی افغان بر ضد آن‌ها، ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG