لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

وزیر معارف فرانسه: این کشور هرگز از ارکان خود عقب‌نشینی نمی‌کند


امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قتل یک معلم در این کشور را "حملۀ تروریستی اسلامی" خواند.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قتل یک معلم در این کشور را "حملۀ تروریستی اسلامی" خواند.

ژان میشل بلانکور وزیر معارف فرانسه می‌گوید، این کشور هرگز از ارکان خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آقای بلانكور در عکس‌العمل به قتل یک معلم فرانسوی که جمعه توسط چاقو در حومۀ شهر پاریس کشته شد، گفته که وی به دلیل آن کشته شد که در مورد یکی از ارکان دموکراسی یعنی آزادی بیان، آموزش می‌داد.

ژان میشل بلانكور دیروز (شنبه ۱۷ اكتبر) در یک سخنرانی تلویزیونی در پاریس گفت: "جمهوری (فرانسه) به دلیل ارکان سازنده خود و توسط افرادی‌که به آن خدمت می‌کنند، قدرتمند شده، هرگز، هرگز و هرگز در برابر هیچ‌گونه وحشت و ارعاب از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد."

به‌گفتۀ مقام‌ها، ساموئیل پاتی معلم ۴۷ ساله تاریخ و جغرافیه، اخیراً کاریکاتوری منسوب به پیامبر اسلام را برای بحث در مورد آزادی بیان، به شاگردانش نشان داده بود.

اندکی بعد از قتل این معلم، پولیس فرانسه یک مرد را که با خود کارد حمل می‌کرد، در حومۀ پاریس به ضرب گلوله از پا درآورد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه (۱۶ اکتوبر) به خبرنگاران گفته بود: "تاریکی و خشونت ناشی از این رویداد پیروز نخواهد شد. آن‌ها ما را از هم جدا نخواهند کرد. این همان چیزی است که آن‌ها می‌خواهند، ما باید به‌حیث شهروندان کنار هم بمانیم، متحد و بدون هیچ تمایز، زیرا ما قبل از هر چیز دیگر شهروندانی هستیم که با ارزش‌ها، تاریخ و سرنوشت مشترک متحد شده‌ایم و این وحدت خیلی مهم است."

امانوئل مکرون این رویداد را یک "حملۀ تروریستی اسلامی" خوانده است.

مقام‌های پولیس فرانسه حمله کننده را یک مرد ۱۸ سالۀ چچنی متولد مسکو شناسایی کرده و به خبرنگاران گفته اند که به ارتباط این قضیه، ۹ تن به شمول پدرکلان، مادرکلان و برادر ۱۷ ساله مرد مهاجم دستگیر شده‌اند.

ژان فرانسوا ریکارد سارنوال ضد تروریزم فرانسه دیروز (شنبه ۱۷ اكتبر) به خبرنگاران گفت كه مردم مهاجم عکس بدن این معلم را همراه با پیامی مبنی بر این‌كه وی قتل را انجام داده، در تویتر قرار داده بود.

اعتراض‌ها در پیوند به کشته شدن یک معلم فرانسوی
اعتراض‌ها در پیوند به کشته شدن یک معلم فرانسوی

رهبران مسلمانان این قتل را محکوم کرده‌اند.

بسیاری شخصیت‌های شناخته شده این رویداد را حمله به جوهر جمهوری فرانسه و ارزش‌های آن در مورد سکولاریسم، آزادی عبادت و آزادی بیان، دانسته اند.

فرانسه که بیشترین جمعیت مسلمان را در اروپای غربی دارد، در سال‌های اخیر شاهد حمله‌های خشونت‌بار و خونین تندروان اسلام‌گرا بوده است.

XS
SM
MD
LG