لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

ارگ: ادامه حمله‌های طالبان روند صلح را با خطر جدی مواجه می‌کند


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید، ادامه حمله‌ها و خشونت‌های طالبان پروسه صلح را با تهدید جدی مواجه می‌کند و این گروه باید فوراً دست از حمله‌های‌شان بردارد.

ولایت دور دست غور که مردم آن اغلباً از وضعیت امنیتی شکایت داشته اند، دیروز یک‌شنبه (۲۷ میزان) شاهد حمله خونین بود که ده‌ها خانواده را در سوگ عزیزان‌شان نشاند.

در اثر حمله موتر بمب دیروز در شهر فیروزکوه مرکز این ولایت ۱۵ تن کشته شده و بیش از صد تن دیگر زخمی شدند.

تلفات غیر نظامیان در غور و افزایش حمله‌ها در نقاط دیگر افغانستان عکس‌العمل شدید حکومت را برافروخته است.

در اعلامیۀ دیروز ارگ از قول رئیس جمهور غنی گفته شده، طالبان در ادامه جنایات ضد بشری‌شان در یک حمله تروریستی در فیروزکوه شمار زیاد افغان‌های بی‌گناه را کشتند و زخمی کردند.

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در رابطه با این حمله و افزایش حمله‌ها در نقاط دیگر کشور دیشب به رادیو آزادی گفت، ادامه حملات طالبان تلاش‌های صلح را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

‏آقای مینه‌پال می‌گوید: "ادامۀ حملات و خشونت‌های طالبان، تلاش‌های صلح را که از سوی دولت افغانستان و متحدین بین‌المللی آن به پیش برده می‌شود، به چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد. دولت و مردم افغانستان خواهان ختم جنگ اند و یک بار دیگر بالای گروه طالبان صدا می‌کنند که از جنگ ناروا و غیر اسلامی‌شان دست بکشند."

طالبان در رابطه به حمله‌ غور که در آن تا ناوقت دیشب از کشته شدن ۱۵ تن گزارش شده بود، چیزی نگفته و به سؤال رادیو آزادی نیز در مورد پاسخ نداده بودند.

یک سخنگوی این گروه در محل به رادیو آزادی گفت، در این مورد بعداً تبصره خواهند کرد.

طالبان در گذشته از گرفتن مسئولیت حمله‌های خودداری کرده‌اند که در آن شمار زیاد افراد ملکی کشته شده‌اند، ولی حکومت افغانستان می‌گوید که طالبان چنین حمله‌ها را یا خود می‌کنند یا فرصت آن را مساعد می‌کنند.

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل
راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل

راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل شام دیروز در صفحهء تویترش نوشته است: "یک بار دیگر مردم بی‌گناه در ولایت غور هدف حمله بی‌معنی قرار گرفته، کشته شدند و این خونریزی‌ها باید فوراً متوقف شود."

نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل نیز در تویتی این حمله را محکوم کرده و نوشته است، راه صلح باید با گفت‌وگو پیموده شود نه با کشتار.

طالبان در توافق ۲۹ فبروری‌شان با امریکا وعده کاهش خشونت‌ها را داده بودند، توافقی‌که در قطر امضا شده بود.

آژانس خبری دولتی قطر در اعلامیۀ نوشته که دوحه حمله ولایت غور را که در آن شمار زیاد کشته و زخمی شدند، با الفاظ شدید محکوم می‌کند.

این‌که چنین حمله‌ها تا چی حد گفت‌وگوهای دوحه را با چالش مواجه می‌کند؟

شفیق همدم کارشناس امور سیاسی افغان می‌گوید: "حملات اخیر هم مخالف توقعات مردم افغانستان است و هم مخالف توافق‌نامه دوحه است. در این توافق‌نامه آمده که طالبان خشونت‌ها را کاهش می‌دهد نه افزایش. تشدید و ادامه حملات کورکورانۀ طالبان می‌تواند منتج به خدشه‌دار شدن گفت‌وگوهای دوحه گردد و حتی خدا ناخواسته می‌تواند آن را کاملاً از بین ببرد."

امضای توافق‌نامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافق‌نامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

آقای همدم افزود، شاید نظر امریکا و موقف‌اش در رابطه با طالبان بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا تغییر کند و آن وقت فرصت موجود برای گفت‌وگو از دست رفته باشد.

حمله‌ها از بدخشان گرفته تا هلمند و از غور تا کنر در حالی افزایش یافته که نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان از حدود یک ماه به این طرف در دوحه مشغول گفت‌وگوها اند و تا حال حتی روی آجندای مذاکرات‌شان با هم توافق نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG