لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

راهپیمایی هزاران تن از حامیان ۱۱ حزب اپوزیسیون در کراچی علیه حکومت پاکستان


اعتراض‌ها در پاکستان
اعتراض‌ها در پاکستان

هزاران تن از حامیان ۱۱ حزب اپوزیسیون در پاکستان دیروز یکشنبه (۱۸ اکتوبر) در شهر کراچی، دست به راهپیمایی‌های وسیع علیه حکومت زده، خواهان خلع آن شدند.

آن‌ها حمایت‌شان را از یک اتحاد از احزاب اپوزیسیون علیه حکومت صدراعظم عمران خان که از سوی اردوی پاکستان حمایت می‌شود، ابراز کردند.

این دومین چنین راهپیمایی بزرگ است که از سوی جنبش دموکراتیک پاکستان علیه حکومت خان به راه افتاده است. این ائتلاف متشکل از ۱۱ حزب مطرح اپوزیسیون در پاکستان است.

اولین راهپیمایی به روز جمعه در شهر شمال‌شرقی گجرانواله به راه افتاده بود.

رسانه‌های محلی دیروز تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد مردم از محل‌های مختلف، برای شرکت در این راهپیمایی راهی کراچی بودند.

مریم نواز
مریم نواز

مریم نواز دختر صدراعظم پیشین نواز شریف که حزب پدرش مسلم لیگ از اعضای عمده همین اتحاد احزاب اپوزیسیون است، در کراچی به خبرنگاران گفت شرکت وسیع مردم در راهپیمایی یک‌شنبه، نشان دهنده حمایت مردمی از اپوزیسیون است.

او در سخنرانی‌اش خطاب به عمران خان گفت: "روزی دو وقت مردم را گرفتی، وعده یک میلیون فرصت کار برای مردم را داده بودی آیا عملی کردی؟ خواهران و برادران کراچی آیا از این یک میلیون کار وعده داده شده به شما چیزی رسید؟ او نه‌تنها کار نداد، بلکه مردم کارهای که داشتند را هم از دست دادند."

عمران خان در رابطه با تظاهرات گفت، مردم برای یک نظریه‌ی بیرون می‌روند، برای مقابله با ظلم، نه برای حفاظت دزدی کسی.

آقای خان می‌گوید: "فقط این را ببیند که ۳۰ سال پيش نزد این‌ها چه بودند و حالا چه اند. اگر این گروه فکر می‌کند که با ریختن به جاده‌ها عمران خان را تهدید خواهند کرد، شما قبلاً شاهد بوده اید که ما چقدر گردهمآیی‌های بزرگی را راه انداختیم. اگر این‌ها دو سال هم گردهمآیی کنند به یک جلسه ما نمی‌رسد. یک علت دارد، مردم برای یک مقصد می‌برآیند، برای یک نظریه بیرون می‌روند، برای مقابله با ظلم بیرون می‌روند. مردم برای حفاظت دزدی کسی بیرون نمی‌آیند."

عمران خان، صدراعظم پاکستان
عمران خان، صدراعظم پاکستان

نواز شریف صدراعظم پیشین پاکستان که بعد از نشر اوراق پانامه متهم به فساد شده و مورد پیگرد قانونی قرار دارد و همچنان قبلاً اردوی پاکستان را متهم به دخالت در امور سیاسی کشورش کرده، به روز جمعه یک قدم پیشتر رفته و گفت، رئیس فعلی اردو عقب برکناری وی قرار داشت.

عمران خان که در سال ۲۰۱۸ در انتخاباتی‌که اردوی پاکستان متهم به دست‌کاری در آن است، به‌حیث صدراعظم پاکستان انتخاب شد، اتهام‌های نواز شریف بر رئیس فعلی اردو را رد کرده و گفته است، این اتهام بخشی از یک دسیسه به دستور هند است.

XS
SM
MD
LG