لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

مراجعه حدود ۱۰۰۰ تن به مرکز کنترل بیماری‌های سرطانی در ۹ ماه گذشته در هرات


مرکز تشخیص بیماری‌های سرطانی در هرات
مرکز تشخیص بیماری‌های سرطانی در هرات

مسئولان صحی هرات می‌گویند که حدود یک هزار تن جهت تشخیص و درمان سرطان طی ۹ ماه گذشته به مرکز کنترل بیماری‌های سرطانی مراجعه کرده‌اند و فعالیت این مرکز از خارج شدن حدوداً ۱۰۰ میلیون افغانی به خارج کشور جهت تشخیص و درمان بیماران جلوگیری کرده است.

این مسئولان خواستار بلند بردن ظرفیت بسترهای این بخش از ۱۰ بستر به ۱۰۰ بستر و افزایش امکانات تشخیص شده‌اند، تا آمار مرگ مبتلایان به سرطان کاهش پیدا کند.

محمد نعیم ۴۰ ساله، باشنده ولسوالی غوریان هرات، تا پنج ماه پیش به دلیل سرطان مری نان خوردن برایش دشوار بود، اما با مراجعه به مرکز کنترل سرطان در شفاخانه حوزوی هرات، وضعش بهبود یافته. او با چهار مریض سرطانی دیگر دوره شیمی درمانی‌شان را سپری می‌کنند.

محمد نعیم می‌گوید: "من پنج ماه می‌شود که مریض بودم و بیامدم به بخش درمان سرطان و مهربانی خدا این پنج ماه تحت تداوی بودم، فعلاً مهربانی خدا خیلی خوب هستم و اگر این داکتران تداوی کرده نمی‌توانستند، مگر به خارج می‌رفتم و پول هم مصرف زیاد می‌شد و توان مصرف این پول را هم نداشتم."

درمان سرطان در مراحل اولیه رشد، بیشترین موثریت را دارد، اما در افغانستان به دلیل پایین بودن سطح آگاهی و کمبود شدید مرکزهای تشخیص مریضان در مراحل پیشرفته به داکتر مراجعه می‌کنند و به گفته‌ی داکتران به همین خاطر آمار مرگ مریضان سرطانی بلند است.

رحمت‌الله ۵۰ ساله، یکی از مریضان سرطانی است و روی بستر سیروم در رگ‌‌هایش جریان دارد.
او به دلیل وضعیت بداقتصادی قادر به سفر به خارج کشور جهت درمان نبوده و حالا خوشحال است که در هرات و با کم‌ترین هزینه مراحل درمانش را سپری می‌کند.

بیماران در مرکز تشخیص بیماری های سرطانی در هرات
بیماران در مرکز تشخیص بیماری های سرطانی در هرات

رحمت‌الله می‌گوید: "سه ماه می‌شود که سرطان مری هستم و تقاضای ما از دولت این است که ساختمان مرکز کنترل سرطان را کلان کند. دارو و امکانات برساند و مردم غریب توان خارج رفتن ندارند و می‌میرند. جا و امکانات کم دارد و تعمیر کلان کنند تا مردم غریب بیایند این جا تحت تداوی قرار بگیرند."

از آغاز فعالیت مرکز کنترل مریضی‌های سرطانی در هرات ۹ ماه می‌گذرد و تقاضا برای بستری شدن در این مرکز بلند است و مریضان مجبور هستند که در فهرست انتظار قرار بگیرند.

حتی مریضانی که از ولایت‌های غربی افغانستان جهت درمان به این مرکز می‌آیند.

فاروق احمد صدیقی، مسئول واحد کنترل سرطان، بلند بردن ظرفیت این بخش به ۱۰۰ بستر و دستگاه‌های تشخیص و پرتو درمانی یا رادیوتراپی برای درمان بیماران را یک نیاز می‌دانند.

آاقای صدیقی افزود: "تا حالا به همین امکانات کم یک هزار مریض برای ما مراجعه کرده و از این یک هزار مریض ۳۰۰ مریض تشخیص قطعی سرطان شده‌اند و تحت درمان قرار دارند. اگر این مرکز موجود نمی‌بود، همین هزار مریض به خارج کشور مراجعه می‌کردند و به کابل که حداقل هر کدام حدود ۱۰۰ هزار افغانی مصرف می‌داشتند یعنی حدود ۱۰۰ میلیون افغانی همین مرکز به نفع مردم شده است."

فاروق احمد صدیقی، مسئول واحد کنترل سرطان در هرات
فاروق احمد صدیقی، مسئول واحد کنترل سرطان در هرات

سرطان مری، معده، پستان و خون، شایع‌ترین سرطان‌ها در هرات است.

داکتران در مرکز کنترل تشخیص سرطان هرات، تغدیه ناسالم، تشعشعات جنگ‌ها، انفجارها و آلودگی‌‌های محیط زیستی را سه فکتور مهم برای بلندرفتن آمار مریضان سرطان می‌دانند.

مسئولان صحی هرات از وزارت صحت عامه خواستار بلندبردن ظرفیت این مرکز شده‌اند، تا با آمار فزاینده مرگ به اثر سرطان مبارزه کنند.

XS
SM
MD
LG