لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

امرالله صالح: پوشش استخباراتی کوچه‌به‌کوچه و محله به محله در کابل آغاز شده است


آرشیف
آرشیف

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان که دو روز پیش مسئولیت مستقیم تامین امنیت کابل را به عهده گرفته در صفحه فیسبوکش نوشته که پوشش استخباراتی "کوچه‌به‌کوچه، سرای به سرای و محله به محله در کابل" آغاز شده است.

او همچنین نوشته که فهرست مجرمان کوچک و بزرگ ناحیه به ناحیه – حوزه به حوزه و گذر به گذر در اختیار آمران حوزه‌ها قرار گرفته است. به نوشته آقای صالح، آمران حوزه‌ها برای اقدام، اطلاعات کافی در اختیار دارند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین گفته که به مالکان موترهای بی‌سند دو ماه مهلت داده می‌شود که اسناد قانونی به دست آورند. او همچنین به مالکان ساختمان‌های چندطبقه مسکونی تحت کار فاقد اسناد قانونی هشدار داده که ساختمان‌های تحت کار آنها، تخریب خواهند شد.

در همین حال، وزارت داخله از دست داشتن صدها پولیس در جرایم پرده برداشت.

داوود حساس، رئیس امنیت داخلی این وزارت روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که مأموران بازداشت شده در انواع جرایم و فساد اداری دست داشته‌اند:‌ "در مجموع به تعداد ۲۳۹۳ تن منسوبین پولیس و یک بخشی از غیر نظامیانی که در تبانی منسوبین پولیس مرتکب جرایم شده بودند، بازداشت شده‌اند و دوسیه‌های‌شان به سارنوالی‌های ذیربط محول شده است."

حدود ۱۱۰۰ نفر از آنها امسال بازداشت شده‌اند.

از میان بیش از دو هزار منسوب پولیس که بازداشت شده‌اند نزدیک به ۱۴۰۰ تن‌ متهم به فساد اداری هستند. ۸۲ تن مرتکب قتل شده‌اند و ۱۵۲ تن دیگر به زخمی کردن افراد متهم هستند.

در بین آنها، ۳۱ تن به زنا و لواط متهم هستند و ۵۴ تن دیگر نیز به عنوان عوامل نفوذی مخالفان مسلح دولت شناسایی شده‌اند.

سوال این جا است که چرا برخی مأموران پولیس به جرایم دست می‌زنند؟

میرزا محمد یارمند
میرزا محمد یارمند

میرزامحمد یارمند معین سابق وزارت داخله افغانستان گفت:‌ "چندین علل و عوامل دارد که یکی از آن این است که معاش پولیس کم است. مخارج ماهوارشان را تکافو نمی‌کند. یک تعداد منسوبان پولیس تحت تاثیر جرم و مجرم قرار می‌گیرند. عوامل دیگر این است که اختلافات سیاسی تاثیرات خود را بالای نهادهای امنیتی و دفاعی داشته است."

این در حالی است که به دنبال افزایش جرایم جنایی در کابل دو روز پیش امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان مسئولیت امنیت کابل را به عهده گرفت.

دفتر مطبوعات امرالله صالح و پولیس کابل در باره این که آیا در این دو روز میزان جرایم کاهش یافته یا نه چیزی نگفته‌اند.

اما رضوان مراد رئیس مطبوعات و ارتباطات معاونیت اول ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که آقای صالح سعی می‌کند تا در هماهنگی میان نهادهای امنیتی، در وضعیت امنیتی کابل بهبود بیاید.

XS
SM
MD
LG