لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

دیدار هیئت‌های تماس حکومت افغانستان و طالبان؛ 'از حل اختلاف‌ها خبری نیست'


آرشیف، گفت‌وگوهای ابتدایی برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفت‌وگوهای ابتدایی برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

هیئت‌های تماس دولت افغانستان و گروه طالبان، شام دیروز دوشنبه (۲۸ میزان) باز هم در قطر دیدار کردند، اما از حل اختلاف‌ها خبری نیست.

هر دو جانب تأیید می‌کنند که توافق تنها به این شده که گفت‌وگوها برای حل موارد اختلافی ادامه یابد.

اما با وجود تلاش‌ها، تا هنوز خبری از آغاز مذاکرات رسمی نیست.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح که در حال حاضر در دوحه پایتخت قطر است، در پیامی به رادیو آزادی تأیید کرد که در دیدار دیروز باز هم موارد اختلافی به بحث گرفته شد.

بانو انوری می‌گوید: "چند تن از اعضای گروه‌های تماس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و جانب مقابل شام دوشنبه جلسه داشتند و روی مسایل اختلافی، بحث و تبادل نظر کردند. قرار است این بحث‌ها همچنان ادامه یابد."

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان هم در پیامی در تویتر نوشته که سه سه تن از اعضای دو جانب شام دوشنبه با هم دیدند و توافق کردند تا موارد اختلافی به زودی حل و فصل شود.

دیدار هیئت‌های دولت و طالبان همزمان شده با شدت جنگ‌ها در افغانستان.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی به سفرهایش به منظور جلب حمایت اجماع منطقه‌ای برای صلح در افغانستان ادامه داده‌است.

یکشنبه و دوشنبه این هفته، رهبری و مقام‌های ایرانی در دیدار با آقای عبدالله اطمینان دادند که از صلح پایدار و قابل پذیرش برای افغانستان حمایت می‌کنند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه (۲۸ میزان) در دیدار با عبدالله عبدالله گفت که انتظار دارد تلاش‌های صلح افغانستان نتیجه بدهد.

به‌گفتۀ روحانی ایران از صلحی‌که در آن دستاوردهای افغانستان حفظ شود، پشتیبانی می‌کند.

دیدار عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
دیدار عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

در دیدار جداگانه با علی شمعخانی مشاور شورای امنیت ملی ایران، عبدالله عبدالله گفته که صلح در افغانستان به نفع تمامی منطقه و جهان است.

شمعخانی هم گفته که ایران از صلح پایدار با حفظ منافع و دستاوردهای افغانستان حمایت می‌کند.

سومین سفر عبدالله عبدالله به‌حیث رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، پس از پاکستان و هند در حالی به ایران صورت گرفت که خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته و ولایت‌های مختلف به ویژه هلمند و بدخشان در جریان همین هفته شاهد حمله‌ها و درگیری‌های سنگین میان نیروهای افغان و گروه طالبان بوده‌اند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در جریان سفرش به ایران گفت که ادامه خشونت‌ها برای افغان‌ها قابل پذیرش نیست.

آقای عبدالله افزود: "یک خواست مردم افغانستان همین بوده که دوام مذاکره، همراه با شدت جنگ برای مردم قابل پذیرش نیست. دوم در مذاکره باید انعطاف باشد و طرف جمهوری اسلامی افغانستان با همین عزم و اراده، برای موفق ساختن گفت‌وگوها، به قطر رفته و انعطاف لازم از خود نشان داده‌اند و این انعطاف را از جانب مقابل هم خواستار استند."

در جریان سفر عبدالله عبدالله به ایران، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان بار دیگر خواهان کاهش خشونت در این کشور شد.

آقای خلیل‌زاد در رشته تویت‌های که دوشنبه (۲۸ میزان) نشر شد، گفت که ادامۀ میزان بلند خشونت می‌تواند روند صلح را صدمه زند. به‌گفتۀ او، با آن‌که اخیراً بر ضرورت کاهش خشونت تأکید مجدد شد، امروز میزان خشونت در افغانستان اندوه‌بار است.

هیئت دولت افغانستان که از دوازدهم سپتمبر در دوحه پایتخت قطر بسر برده، خواهان اعلام آتش‌بس از جانب طالبان است.

تا هنوز گفت‌وگوها از موارد اختلافی بیرون نشده‌است. طالبان می‌گویند، باید روی عوامل جنگ افغانستان بحث‌های گسترده صورت گیرد. با این همه هیچ یک از جوانب در باره موارد اختلافی با جزئیات صحبت نمی‌کنند و در مورد آن وضاحت نمی‌دهند.

XS
SM
MD
LG