لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

دو شهروند و شش شرکت چینایی درج فهرست سیاه امریکا شدند


آرشیف
آرشیف

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا، با اعلام تحریم‌های تازه بر دو شهروند چین و شش شرکت این کشور گفته است، اگر کسی با گروۀ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران معاملۀ تجارتی داشته باشد، با تحریم‌های امریکا روبرو خواهد شد.

پومپیو در یک اعلامیه روز دوشنبه (۱۹ اکتوبر) گفت، جامعه جهانی از مدت‌ها به این‌سو درک کرده که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های مربوط به آن، از مدت‌ها مواد حساس برای برنامه‌های نظامی و راکت‌های بالستیک ایران را انتقال داده اند.

ایالات متحده در هشتم جون امسال تحریم‌ها را بر این شرکت و یک شریکش که در شانگ‌های چین مستقر است، وضع کرد.

همچنان وزارت خارجۀ امریکا به سایر شریکان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که از معامله با این گروه خودداری کنند، در غیر آن با تحریم‌های شدید امریکا روبرو می‌شوند.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا

اکنون وزارت خارجه امریکا می‌گوید که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و چند شریک چینایی‌اش به نام‌های (سیل گروپ، ریچ شیپنگ لاینز و ریچ اولدنگ گروپ، مواد حساس از جمله چهار کانتینر را انتقال داده اند.

به این ترتیب شرکت‌های یاد شده از نزدهم اکتوبر در فهرست سیاه امریکا شامل شده اند.

رئیس اجرائیه و مسئول عمومی شرکت ریچ اولدنگ گروپ هم تحت تحریم‌های امریکا قرار گرفته اند.

با این اقدام، دارایی‌های افراد و شرکت‌ها تحت قوانین امریکا، منجمد می‌شوند و شهروندان ایالات متحده نمی‌توانند با این افراد و شرکت‌ها معامله تجارتی داشته باشند.

این تازه‌ترین اقدام ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا در برابر ایران، پس از بیرون شدن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان شش قدرت جهان و تهران بود.

ایران در توافق تعهد سپرده بود که با کاهش تحریم‌ها، فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود می‌سازد.

اما ترمپ گفته بود که این توافق با ایران سازنده نبود و تنها تحریم‌ها و فشار اقتصادی می‌تواند ایران را از فعالیت‌های هسته‌ای و حمایت از تروریستان باز دارد.

ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید که هدفش از این برنامه تأمین انرژی صلح آمیز است.

XS
SM
MD
LG