لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

سرور دانش: حکومت و دولت نباید از ارائه دقیق نفوس هراس داشته باشد


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان

ارائه تخمینی نفوس از سوی اداره ملی احصائیه این اداره را زیر پرسش برده است.

معاون دوم رئیس جمهور گفت که حکومت و دولت نباید از ارائه دقیق نفوس هراس داشته باشد.

آقای دانش از این اداره خواست با حفظ استقلال، از منافع سیاسی خود را دور نگهدارد و نباید تحت هیچ شرایطی زیر هیچگونه فشار سیاسی قرار گیرد: "اداره ملی احصائیه باید به طور کامل بی‌طرف و مستقل باشد. مداخله و زیر فشار قرار دادن جرم بزرگ است. این اداره باید از منافع سیاسی دور نگهداشته و نباید تحت هیچ شرایطی زیر هیچگونه فشار سیاسی قرار گیرد. حکومت و دولت نباید از آمار واقعی هراس داشته باشد."

سازمان بین‌المللی احصائیه هر سال شعاری برمی‌گزیند. در سال ۲۰۲۰ شعار این سازمان "اتصال جهان به واسطه ارقامی که به من اعتماد کرده می‌توانید" است.

سرور دانش در مراسمی به مناسبت همین روز، گفت که اداره مرکزی احصائیه در سال‌های پسین دستاوردهایی داشته، اما به کار بیشتر نیاز است.

اداره مرکزی احصائیه دلیل عدم شمارش دقیق نفوس را چالش‌های امنیتی خواند.

حسیب‌الله موحد، معاون این اداره در این نشست گفت: "زمانی می‌توانیم که نیازهای احصائیوی را داشته باشیم که یک سیستم پاسخگو داشته باشیم که تنها مربوط به اداره مرکزی احصائیه نمی‌شود. ما هرقدر ارقام دقیق ارائه کنیم که استفاده کمتر از آن صورت گیرد، تغییر در جامعه آورده نمی‌شود. ارقام احصائیه‌های ما برابر با اصول و معیارهای بین‌المللی است و از همین رو است که بیشتر استفاده کنندگان ارقام اداره ما بیشتر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی اند."

شماری از آگاهان مشارکت مردم، توسعه اقتصادی، نرخ رشد جمعیت، بهداشت، آموزش، مهاجرت، ترکیب جنسیتی، تعیین کرسی‌های شورای ملی و شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها، و درآمد ملی را بسته به سرشماری دقیق می‌خوانند.

سیف الدین سیحون
سیف الدین سیحون

سیف‌الدین سیحون، استاد پوهنتون و کارشناس اقتصادی گفت: "برمبنای همین آمارها برنامه‌های اقتصادی، رساندن خدمات اجتماعی، فرهنگی برنامه‌ریزی می‌شود. سال‌های پیش باید این کار انجام می‌شد. اگر این کشور تابع ارزش‌های دموکراسی و حقوق بشری می‌بود نباید ترس وجود می‌داشت."

در سال ۱۳۵۸ نخستین سرشماری در افغانستان آغاز شد که بخشی آن به گونه فهرست خانوار صورت گرفت، ولی ناتمام ماند. سرشماری بار دوم در سال ۲۰۰۳ برنامه‌ریزی شد، اما به علت مشکلات امنیتی کابینه ادامه آن را متوقف کرد.

این اداره برای بار سوم در سال ۲۰۰۵ برنامه مقدماتی نفوس شماری و مسکن را بربنیاد فهرست برداری آغاز کرد، اما سرشماری کامل انجام نشد.

این اداره پارسال جمعیت افغانستان را به گونه برآورد سال ۲۰۰۴ میلادی ۳۲.۲میلیون اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG