لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

دو کتاب رادیو آزادی رونمایی شد


دو کتاب که از سوی رادیو آزادی منتشر شده است.
دو کتاب که از سوی رادیو آزادی منتشر شده است.

در مراسم رونمایی این کتاب‌ها که به صورت آنلاین برگزار شد، مسئولان رادیو آزادی و نویسندگان زبان‌های پشتو و فارسی حضور داشتند.

"فرهنگ جاج" به پشتو" و "دریچه‌ای بسوی فرهنگ مردم" به فارسی به تازگی از سوی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی منتشر شده است.

دو برنامه آموزشی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به نام‌های د ژوند په شیبوکی و در امتداد لحظه‌ها در قالبی دو کتاب گردآوری شده است.

این کتاب‌ها که تازه رونمایی شده نویسنده پشتوی آن محبوب‌شاه محبوب و زبان فارسی آن مهریه انوری و شمیلا جاوید هستند.

این کتاب‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد فرهنگ افغانستان، مکان‌های تاریخی، سنت‌ها، اعتقادها، آثار باستانی، هنرهای زیبا و فرهنگ عامیانه و شفاهی است.

قادر حبیب، رئیس بخش افغانستان رادیو آزادی در مراسم مجازی رونمایی این کتاب‌ها گفت: "این کتاب‌ها فرصت‌های پژوهشی بیشتری را برای دانشجویان در زمینه‌های فرهنگی، بناهای تاریخی، فرهنگ فلکلور و موارد دیگر فراهم می‌کند. امید بر این است که این کتاب‌ها منبع خوبی برای پژوهش‌های عمیق‌تر در مسایل فرهنگی و فلکلور برای دانشجویان و پژوهشگران در این عرصه باشد و چاپ و رونمایی آن بهانه‌ای برای جلب دیگر توجه به مسایل فرهنگ و فولکلوریک که در گیر و دار جنگ و صلح آنچنان که باید به آن پرداخته شود، نشده است."

قادر حبیب، رئیس بخش افغانستان رادیو آزادی
قادر حبیب، رئیس بخش افغانستان رادیو آزادی

کتاب‌های رونمایی شده به کتابخانه‌های عامه و دانشگاه‌ها در کابل و ولایت‌های دیگر تقسیم می‌شود تا دانشجویان و علاقه‌مندان به کتاب از آن بهره ببرند.

برنامه‌های "در امتداد لحظه‌ها" و "ژوند په شیبو کې" از آغاز برنامه‌های تعلیمی پشتو و دری رادیو آزادی در افغانستان است و هفته‌ای یک بار پخش می‌شوند، اما هفته‌ای یک بار بازپخش نیز می‌شوند.

آصف گلزاد، استاد دانشگاه مقدمه‌ای بر کتاب "دریچه‌ای به سوی فرهنگ مردم" نوشته که این کتاب به موضوع‌های گوناگون فرهنگ و مردم افغانستان پرداخته است. همچنین سلیمان لایق شاعر و نویسنده در مقدمه کتاب فرهنگ جاج نوشته که این کتاب می‌تواند به عنوان منبعی برای معرفی افغانستان استفاده شود.

این کتاب ۴۷۷ صفحه دارد و در هزار نسخه چاپ شده است.

ولی تلاش سینماگر و آگاه مسایل فرهنگی، در مراسم رونمایی این کتاب‌ها از ابتکار رادیو آزادی قدردانی کرد و گفت که انتشار این کتاب برای جامعه افغانستان مفید است:‌ "در کُل این مجمع که بشکل کتاب از رادیو آزادی به نشر رسیده است، به هرحال کار و تلاش این دو بانوی گرامی ستودنی و تحسین برانگیز است توفیق نصیب شان باد و به امید اثرهای دیگرشان."

قابل ذکر است که رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به شمول این برنامه‌ها، دیگر برنامه‌هایی شنیداری نیز دارد که در وبسایت نیز قابل شنیدن است.

XS
SM
MD
LG