لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

استولتنبرگ خواستار کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها در افغانستان شد


ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو

چند ساعت پس از حملۀ مرگبار طالبان بر ولسوالی بهارک ولایت تخار، ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو خواستار کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها در افغانستان شد.

آقای استولتنبرگ به روز چهارشنبه در آستانۀ نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم این خواست را از طالبان مطرح کرد.

آقای استولتنبرگ گفت: "طالبان باید به تعهدات‌شان عمل کنند. خشونت‌ها را به‌گونۀ چشم‌گیر کاهش دهند و راه‌ها را برای آتش‌بس را هموار کنند. آن‌ها باید تمامی روابط‌شان با شبکۀ القاعده و دیگر گروه‌های هراس‌افگن را قطع کنند و با روحیۀ خوب گفت‌وگو کنند. مذاکرات در دوحه بهترین چانس را برای صلح در افغانستان فراهم می‌سازد. آن‌ها باید دست آوردها به‌شمول بخش زنان و دختران را را که با هزینۀ بالا در دو دوهۀ گذشته به دست آمده، حفظ کنند."

سرمنشی ناتو افزود، که ناتو به برقراری امنیت دراز مدت در افغانستان متعهد است.

ینس استولتنبرگ
ینس استولتنبرگ

او گفت: "در همین هفته متحدان و شرکای ناتو تعهد خود برای پشتیبانی مالی از نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ را تکرار کردند.

با وصف آغاز گفت‌وگو‌های ابتدایی صلح در دوازدهم ماه سپتمبر میان نماینده‌های دولت افغانستان و طالبان، هنوز از میزان خشونت‌ها کاسته نشده است.

همین دیشب طالبان بر نیروهای دولتی در ولسوالی بهارک تخار هجوم بردند.

به گفتۀ سید عبدالله قیوم حیرت، رئیس صحت عامۀ تخار اجساد بیش از ۳۵ تن از نیروهای دولتی به شفاخانۀ مرکزی شهر تالقان منتقل شده اند.

اما مقام‌های امنیتی محل این آمار را به‌گونۀ رسمی تائید نکرده اند.

محمد‌اعظم افضلی، عضو شورای ولایت تخار می‌گوید، ولسوالی بهارک از لحاظ استراتیژیک بسیار مهم است.

او می‌گوید: "ولسوالی بهارک در میان دو شاهراه بسیار مهم که ماورای کوکچه را به تالقان و کندز را به تالقان وصل می‌کند، موقعیت دارد. ولسوالی استراتیژیک بسیار مهم است. اراضی بسیار وسیع و زراعتی دارد که آن‌جا عشر و ذکاتش بی‌نهایت زیاد است و همچنان درواز شهر تالقان است که اگر ولسوالی بهارک را تصرف کرده بتوانند مسیر کندز – تخار و ماورای کوکچه تالقان را هم تهدید می‌کند و هم چنان تاثیرات بسیار شدید بالای مرکز تالقان دارد و به این اساس زیاد تلاش دارند که این جا را در تصرف خود داشته باشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در حساب توییتر خود نوشته است که نیروهای افغان از یک هفته به این سو در ولسوالی بهارک سرگرم عملیات علیه طالبان بودند.

به تازگی بخش‌های دیگر افغانستان از جمله هلمند، فراه، غور و بدخشان صحنۀ رویداد‌های مرگبار بوده اند که در کنار کشته و زخمی شدن غیرنظامیان، مردم از خانه‌های‌شان هم بی‌جا شده اند.

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ بیش از هزار و دوصد غیرنظامی عمدتاً در نتیجۀ جنگ میان نیروهای افغان و طالبان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG