لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

ناتو با خروج فوری نیروهایش از افغانستان مخالفت کرد


آرشیف، نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان
آرشیف، نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو احتمال خروج فوری نیروهای این پیمان نظامی را از افغانستان در شرایط کنونی افزایش خشونت‌ها، رد می‌کند.

او، این سخنان را در آستانه نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو دیروز چهارشنبه (۲۱ اکتوبر) در بروکسل گفت.

او افزود: "همه هم‌پیمانان ناتو تصمیم گرفتند و تأکید کردند که حضور ما در افغانستان مشروط به اوضاع است. ما حضور خود را به‌حیث بخشی از پروسه صلح کمتر کرده‌ایم، کاهش بیشتر نیروها بر اساس بررسی اوضاع در افغانستان به اجرا گذاشته خواهد شد و مبنی بر این‌که طالبان به تعهد خود بر اساس توافق با ایالات متحده پایبند اند یا خیر."

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان ناتو
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان ناتو

ناتو از سال ۲۰۰۳ میلادی به این‌سو، ائتلاف ضد تروریزم را در افغانستان رهبری می‌کند.

ناتو در حال حاضر در چوکات مأموریت حمایت قاطع در افغانستان حدود ۱۲ هزار نیرو دارد که نیروهای امنیتی افغان را مشوره، آموزش و حمایت می‌کنند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در ادامهٔ سخنان خود گفت، طالبان باید روابط‌اش با شبکه القاعده را قطع کنند و مطابق توافق با امریکا راه را برای خروج مشروط نیروهای خارجی از افغانستان فراهم کنند.

توافق میان امریکا و طالبان در ۲۹ م ماه فبروی در دوحهٔ قطر امضا شد.

اما محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر می‌گوید، امیدوار اند که قوای ناتو یکجا با نظامیان امریکایی افغانستان را ترک کنند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت: "امریکایی‌ها به نمایندگی از همه نیروهای خارجی در افغانستان با ما نشسته اند. آن‌ها به نمایندگی همه قوت‌های خارجی توافق‌نامه را امضا کردند."

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

انتظار می‌رود که در اجلاس وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو امروز پنج‌شنبه (۲۲ اکتوبر) و فردا جمعه در کنار سایر مسایل در بارهٔ مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هم بحث شود.

ستولتنبرگ همچنان گفت که ناتو در افغانستان تعهد دراز مدت دارد و اعضا و شرکای ناتو در هفتهٔ گذشته این تعهد شان را تجدید کردند که آن‌ها تا سال ۲۰۲۴ به حمایت از نیروهای امنیتی افغان دوام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG