لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

نیویارک تایمز: ممکن حدود ۵۰ تن در ازدحام برای اخذ ویزه پاکستان کشته شده باشند


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

شمار زیادی روزنامه‌های غربی مقالاتی در مورد دو رویداد خونین اخیر در افغانستان منتشر کرده‌اند.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز، همراه با عکس هزاران افغان که پاسپورت‌های‌شان را در دست دارند، نوشته که آن‌ها برای درخواست ویزۀ پاکستان در یک استدیوم در شهر جلال‌آباد جمع شده‌اند.

به نوشتۀ روزنامه، بیشتر افغان‌ها برای تداوی، تقاضای سفر به پاکستان و درخواست ویزه را کرده‌اند.
اما ازدحام برای درخواست ویزۀ پاکستان در جلال‌آباد به کشته شدن حداقل ۱۰ زن انجامید.

واشنگتن پست، میل و چندین روزنامه دیگر نیز مقالاتی را در مورد حادثۀ جلال‌آباد نشر کرده و از قول برخی مقام‌های ننگرهار نوشته اند که ممکن است، حدود ۵۰ تن در این رویداد کشته شده باشند.

به اساس گزارش نیویارک تایمز، قونسلگری پاکستان در جلال‌آباد روزانه به یک هزار تن ویزه می‌دهد، اما حدود ۱۰ هزار تن در استدیوم جمع شده بودند.

قونسلگری پاکستان در جلال‌آباد که برای باشندگان چهار ولایت شرقی افغانستان ویزه صادر می‌کند. پس از هشت ماه توقف، صدور ویزه را از سر گرفته است.

  • دیفنس پُست

اما نشریۀ دیفنس پُست به رویداد خونین اخیر در ولایت تخار پرداخته است.

این روزنامه به نقل از مقام‌های تخار می‌نویسد كه نیروهای امنیتی افغان در حال گزمه در ولسوالی بهارك بودند كه طالبان به‌طور غیر مترقبه از یك خانه بالای آن‌ها حمله كرده، بیش از ۳۰ تن از نیروی امنیتی افغان را كشتند.

این حمله و حمله‌های اخیر طالبان به شهر لشکرگاه مرکز هلمند نشان می‌دهد که از آغاز مذاکرات صلح بین افغان‌ها، خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته است.

بسیاری افغان‌ها امیدوار بودند که طالبان بعد از توافق ۲۹ فبروری با ایالات متحده امریکا، خشونت را کاهش دهند.

این امید بعد از آغاز گفت‌وگوها بین دولت افغانستان و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر افزایش یافت، اما در عمل امیدهای مردم افغانستان برآورده نشده‌است.

  • دیجیتال ژورنال

نشریه انترنتی دیجیتال ژورنال مقاله‌ای در مورد تشدید خشونت‌ها در افغانستان نشر کرده و به گفت‌وگوهای مجدد بین امریکا و طالبان در مورد پایبندی به توافق‌نامۀ بین آن‌ها اشاره کرده‌است.

به نوشتۀ نشریه، مدتی بعد از آغاز حمله‌های بزرگ طالبان به مرکز و چندین ولسوالی هلمند، طیاره‌های امریكایی مواضع طالبان را بمباران كردند.

طالبان اشتراک طیاره‌های امریكایی در این جنگ را نقض توافق‌نامۀ ۲۹ فبروری خواندند و ایالات متحده نیز حمله‌های طالبان را در تخطی از این توافق‌نامه خواند.

نشریه انترنتی دیجیتال ژورنال می‌نویسد، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان و جنرال سكات میلر قوماندان نیروهای امریكایی در این کشور، در گفت‌وگو با طالبان توافق كرده‌اند كه طالبان حمله‌های‌شان را متوقف کرده و اردوی امریكا نیز آن‌ها را بمباران نمی‌كند.

XS
SM
MD
LG