لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

بررسی‌ها درباره مرگ گیرندگان ویزای پاکستان در جلال آباد آغاز شده است


گیرندگان ویزای پاکستان در جلال
گیرندگان ویزای پاکستان در جلال

مقام‌های محلی ننگرهار می‌گویند در حال بررسی سهل‌انگاری مسئولان در پیوند با رویدادی که در استیدیوم فوتبال در آن ولایت رخ داده هستند.

یک روز پس از رویدادی در داخل استدیوم فوتبال در ننگرهار، مقام‌های محلی این ولایت از آغاز بررسی‌ها درباره سهل‌انگاری احتمالی مقامات محلی خبر داده اند.

دیروز حدود ۱۲ تن از زنان متقاضی ویزای پاکستان کشته و ۱۰ زن دیگر به شمول ۱۳ تن در این استیدیوم فوتبال در نزدیکی پل بهسود ولایت ننگرهار زخمی شده اند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفت: "هرچند این رویداد به دلیل ازدحام بیش از حد مردم رُخ داده، اما بازهم بررسی‌ها را دراین باره آغاز کرده اند تا دریابند که دلیل آن سهل انگاری مسئولان بوده یا خیر."

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار
عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار

آقای خوگیانی افزود: "هدف این بود که پاسپورت‌های مردم را جمع‌آوری کنند و سپس به نوبت با آن‌ها برای گرفتن ویزا تماس گرفته بود، اما در بیرون از ورزشگاه ازدحام بود و به مردم تلفات جانی وارد شد."

اما گواهان رویداد روز چهارشنبه که امروز در مقابل کنسولگری پاکستان در جلال آباد گرد آمده اند دولت محلی را به عدم مدیریت این روند متهم می‌کنند.

می‌گویند مقام‌های ننگرهار از آنان خواسته بودند تا پیش از درخواست به ویزا برای گرفتن نوبت به میدان فوتبال گرد بیایند، اما آنان نتوانستند جلو ازدحام مردم را بگیرند.

ولی‌الله و احمدزی در این باره می‌گویند: "برای دادن یک پاسپورت ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ هزار افغانی می‌گیرند. اگر جلو پیسه دادن‌ها گرفته شود و افراد واجد شرایط در اینجا استخدام شوند نه ‌مردم زیادی در اینجا گرد می‌آیند و چنین مشکلی پیش خواهد آمد."

شما که نمی‌توانید در چهار ولایت تا امنیت کنید، چگونه می‌توانید به یک کشور حمله کنید، به‌خاطر خدا، چهار، پنج روز است که من به اینجا آمدم، اما بی‌نتیجه بوده."

با این حال، مقام‌های ننگرهار این ادعاها را رد کرده و گفته اند در خواست اینکه مردم در استدیوم فوتبال گرد بیایند تنها به منظور شفافیت بوده است.

شماری از خانم‌ها که در شهر جلال آباد چشم به راه دریافت ویزه اند
شماری از خانم‌ها که در شهر جلال آباد چشم به راه دریافت ویزه اند

اگرچه پاکستان پس از سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی وعده داد که روند صدور ویزا را آسان سازد، اما به نظر می‌رسد که هنوز مشکلات در این بخش پابرجاست.

وزارت امور خارجه افغانستان نیز در اعلامیه‌ای با ابراز تأسف از این رویداد، درکنار دیگر مشکلات نبود تدابیر لازم برای جلوگیری از بی‌نظمی‌های احتمالی را یکی از دلیل‌های رویداد دیروز در ننگرهار ذکر کرده است.

این اعلامیه می‌افزاید که وزارت امور خارجه با سفارت پاکستان در کابل و مقام‌های ننگرهار همکاری خواهد کرد تا رهنمودهای لازم و تسهیلات بیشتر را در دریافت ویزای پاکستان ارائه دهد.

XS
SM
MD
LG