لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

اتحادیه اروپا: برای موفقیت گفت‌وگوهای میان افغانان زمان لازم داده شود


آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر
آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

اتحادیه اروپا می‌گوید، گفتگوهای دوحه به مالکیت افغان‌ها ادامه دارد و برای رسیدن به نتیجه باید به زمان لازم اجازه داده شود.

رولاند کوبیا نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می‌گوید، گفتگوها در دوحه به رهبری و مالکیت افغان‌ها بوده و هیچ کسی از خارجی‌ها در اتاق گفتگوها حضور ندارد و تا وقتی که طرفین مشترکا خواستار کمک خارجی نشده باشند، باید چنین ادامه یابد.

آقای کوبیا می‌افزاید که اکنون وقت آن است تا حاکمیت این گفتگوها محترم شمرده شود و به رسیدن به نتیجۀ نهایی پایدار باید به زمان لازم اجازه داده شود.

در این میان هیئت‌های مذاکره کننده جانبین می‌گویند که بحث‌ها روی نهایی کردن طرزالعمل مذاکرات همچنان ادامه دارد.

رسول طالب عضو هیئت مذاکرۀ کنندۀ حکومت افغانستان به رسانه‌ها گفت که در نشست اخیر جانبین باز هم روی موارد اختلافی بحث صورت گرفت.

آقای طالب می‌گوید: "باید نهایتا روی یک متنی که برای دوطرف قابل قبول باشد و نگرانی‌ها و نظرات دوطرفه را مورد توجه قرار دهد و در آن گنجانیده شود، تفاهم بکنیم و برای این کار فرصت زیاد نداریم باید هرچه زودتر این بحث را خاتمه دهیم و برسیم به مسائل اساسی که اجندا است و بخصوص مسئلۀ آتش‌بس و توقف جنگ."

از سوی دیگر محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز پنج‌شنبه (اول عقرب) به رادیو آزادی گفت که بحث‌های گروه‌های تماس جانبین ادامه دارد و خاتمه بخشیدن به مشکلاتی که از ۴۰ سال دامن‌گیر افغانستان است به وقت نیازد دارد.

وی می‌گوید: "باید عرض کنم که این مشکلات، مشکلات یک روز و دو روز و یک سال و دو سال و ده سال نیست مشکلات ۴۰ سال است. این مشکلات را حل کردن و نقطۀ پایان گذاشتن به وقت و بحث نیاز دارد. و عملا همگی ما این را احساس می‌کنیم و متعهد هستیم ان‌شاء‌الله تا حدی که در توان ما است تا هرچه زودتر به یک نتیجه برسیم."

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

در آخرین انکشافات وضعیت امنیتی وزارت دفاع افغانستان روز پنجشنبه گفت که پلان حملۀ طالبان بر مناطق ولسوالی امام صاحب کندز را خنثی کرد وتلفات سنگینی به طالبان وارد شده است.

همچنین مقامات نظامی در ارزگان گفتند که در یک حملۀ هوایی ۱۷ تن از مخالفان مسلح در ولسوالی گیزاب کشته شدند.

و مقام‌های تخار دیروز گفتند که در حملۀ هوایی روز چهارشنبه بر یک مسجد در این ولایت ۱۲ طفل کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG