لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۴

روزنامه‌های جهان به خشونت‌ها و تلفات غیر نظامیان در افغانستان پرداخته اند


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

شماری از روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی به خشونت و تلفات غیرنظامیان در افغانستان پرداخته اند.

  • ستارز اند استرایپس

از این جمله ستارز اند استرایپس در یک مقاله نوشته است که تشدید خشونت در افغانستان گفت‌وگوهای بین دولت افغانستان و طالبان را که از حدود یک‌ونیم ماه در جریان است، تهدید می‌کند.

مذاکره کنندگان دولت افغانستان و طالبان از ۱۲ سپتامبر در دوحه، پایتخت قطر گفتگو می‌کنند.

مذاکره کنندگان در حالی که برای نهایی کردن طرزالعمل مذاکرات چانه زنی می‌کنند خشونت‌ها در داخل کشور به اوج رسیده است.

ستارز اند استرایپس به چندین حادثه اخیر ناامنی و حملات اشاره کرده است.

یکی انفجار بمب در کندهار که منجر به زخمی شدن دو سرباز رومانیایی شد و دیگری جنگ بین نیروهای افغان و طالبان در تخار است که ستارز اند استرایپس در این مطلب به آن اشاره کرده است.

نشریه رییل کلیر دیفنس یک مقاله را برای ارزیابی و تحلیل در مورد چشم انداز صلح در افغانستان و چگونگی پایان دادن به خشونت‌ها منتشر کرده است.

در مقاله آمده است که اکتوبر امسال برابر با نزدهمین سالگرد حمله امریکا بر افغانستان است.

به نوشته نشریه، اگرچه حمله امریکا به افغانستان منجر به سرنگونی فوری طالبان و شکست القاعده شد، اما ائتلاف به رهبری امریکا نتوانست مانع تشکیل مجدد طالبان شود.

  • رییل کلیر دیفنس

نشریه رییل کلیر دیفنس می‌نویسد که این ناتوانی منجر به جنگ نزدیک به دو دهه شد که تلفات سنگینی به نیروهای امریکایی، نیروهای ناتو، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و به ویژه غیرنظامیان افغان شده است.

این گزارش می‌گوید، امریکایی‌ها از جنگ طولانی‌شان در افغانستان خسته شده‌اند و می‌خواهند بقیه نیروهای‌شان به کشور برگردند.

به نوشته رییل کلیر دیفنس اگر چه جنگ‌های صورت گرفته و در نتیجه آن افراد زیادی کشته و زخمی شده‌اند، اما افغان‌ها طی دو دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته اند، به ویژه در زمینه زنان و رسانه‌ها.

اکنون اما سرنوشت این پیشرفت‌ها چه خواهد شد؟ پرسشی است که نویسنده در قسمت پایانی مطلب تحلیل‌اش به آن پرداخته.

در جواب سوال آمده است که حکومت افغانستان باید حمایت شود تا از موضع قدرت با طالبان گفتگو کند و تعهدات قانون اساسی برای حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها را نادیده نگیرد.

XS
SM
MD
LG