لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

پیام ناتو به طالبان: خشونت‌ها را کاهش دهید و با تروریستان قطع رابطه کنید


آرشیف، نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو
آرشیف، نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو

پیمان نظامی اتلانتیک شمالی یا ناتو از طالبان خواست که سطح خشونت‌ها را کاهش دهند و روابط شان با تمامی گروه‌های دهشت افگن را قطع کنند.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو دیروز جمعه (دوم عقرب) در پایان نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو گفت، وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم است و به طالبان لازم است که سطح خشونت را کاهش دهند:‌ "طالبان باید سطح غیر قابل پذیرش خشونت را کاهش دهند تا زمینه برقراری آتش‌بس فراهم شود. آنها باید روابط شان را با القاعده و تمامی گروه‌های تروریستی قطع کنند تا افغانستان بار دیگر به کشوری مبدل نشود که از آنجا حمله‌های تروریستی بر کشورهای ما صورت گیرد."

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو

استولتنبرگ افزود که نیروهای نظامی ناتو برای مبارزه با تروریزم بین‌المللی به افغانستان رفته و خروج آنها هم مرتبط به وضعیت و شرایط است.

این در حالیست که به تازگی بخش بزرگ از افغانستان شاهد درگیری و حملات مرگبار است.

در تازه ترین مورد طالبان دیروز جمعه (دوم عقرب)‌ برقرارگاه نیروهای افغان در نیمروز حمله کردند.

بر اساسی گزارش‌ها، در این حملۀ طالبان ۲۳ سرباز افغان کشته شدند، پیش از این در حمله تخار ده‌ها نیروی امنیتی تلف گردیدند و جنگ برای دو هفته در هلمند دوام داشت.

حکومت افغانستان این تلفات را می‌پذیرد و می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان در این درگیری‌ها به طالبان هم تلفات سنگین وارد کرده اند.

این خشونت‌ها در زمانی است که گفت‌وگوها میان تیم‌های تماس دولت افغانستان و طالبان برای تعیین اجندای گفت‌وگوهای صلح در دوحۀ قطر از ۱۲ ماه سپتمبر ادامه دارد. اما آنها تاکنون حتی نتوانسته اند که یک طرزالعمل را برای مذاکرات اصلی تصویب کنند.

مراسم افتتاحیه گفت‌وگوهای صلح میان هیئت های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر
مراسم افتتاحیه گفت‌وگوهای صلح میان هیئت های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو در ادامه سخنان خود گفت: "چند ماه آینده برای افغانستان سرنوشت ساز است. هر چند مذاکرات در دوحه شکنند است، اما این از چند نسل به اینسو فرصتی خوبی برای صلح می‌باشد. همه افغان‌ها از این فرصت تاریخی باید استفاده کنند. ناتو از پروسه صلح حمایت می‌کند."

در این حال، حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در مصاحبه‌ای که به تازگی انجام داده گفته که جنگ و صلح مشترکاً در افغانستان ادامه دارد. اما به گفته او حکومت افغانستان تلاش می‌کند، به صلح فرصت بدهد.

در این حال، سازمان عفو بین‌الملل دیروز جمعه اعلامیه‌ای را به نشر رساند. این سازمان می‌گوید، ماه اکتوبر مرگبار ترین ماه در افغانستان بود.

خانه‌ای که در اثر انفجار در ولایت ننگرهار تخریب شده است
خانه‌ای که در اثر انفجار در ولایت ننگرهار تخریب شده است

در ادامه اعلامیه به درگیری‌ها و انفجارهای مرگبار در ولایات هلمند، غور، فاریاب، بدخشان، میدان وردک و برخی مناطق دیگر افغانستان اشاره شده است.

XS
SM
MD
LG