لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

هشت صبح: تلاش‌های اخیر امریکا برای کاهش خشونت‌ها نتیجه نداده است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی موضوع افزایش تلفات و بررسی صلاحیت‌های وزیران پیشنهادی در ولسی جرگه‌ پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

هشت صبح با اشاره به حملات خونین هفته گذشته نوشته که تلاش‌های اخیر امریکا برای کاهش خشونت‌ها نتیجه نداده و هنوز هم حملات خونین ادامه دارد. روزنامه افزوده که با گذشت یک ماه از آغاز مذاکرات صلح در دوحه، هنوز دو طرف از مرحله مقدماتی برای تهیه طرزلعمل مذاکرات پیش نرفته‌اند.

به باور سرمقاله‌نویس هشت صبح، منطق هرجنگی این است که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، یگانه راه برگشت به جنگ است. روزنامه باور دارد که اگرچه این امیدواری‌ وجود داشته که با آغاز مذاکرات خشونت‌ها کاهش یابد، اما اخیراً حملات خونین بیشتر شده است.

  • دنیا

روزنامه دنیا نیز در سرمقاله خود به بررسی تشدید جنگ پرداخته و نوشته که در این اواخر جنگ در افغانستان به اندازه‌ای شدت گرفته که آتش جنگ تقریباً در تمام ولایات شعله‌ور شده و هیچ‌کسی نفس آرام نمی‌کشد.

نویسنده دنیا در ادامه این پرسش را مطرح کرده که چرا جنگ با بیرون شدن خارجی‌ها بیشتر می‌شود؟ به باور روزنامه، تنها دلیل جنگ در افغانستان حضور خارجی‌ها نیست، بلکه به نوشته روزنامه، علاقه‌مندی طرف‌های دخیل در جنگ، این وضعیت را به میان آورده است.

به باور سرمقاله‌نویس دنیا، در حال حاضر جنگ در افغانستان به هیچ صورت جهاد و یا مقدس نیست، بلکه به تعبیر نویسنده، این جنگی نامقدس و فاسد است که همه روزه از مردم قربانی می‌گیرد.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود تاکید کرده که ولسی جرگه باید در مورد دادن رای اعتماد به وزیران پیشنهادی محمداشرف غنی، رئیس جمهوری زودتر تصمیم بگیرد.

روزنامه افزوده که وزیران پیشنهادی برای گرفتن رای اعتماد در حالی به ولسی جرگه معرفی شده‌اند که کشور با مشکلات زیادی مواجه است. به نوشته روزنامه، امور حکومت به سستی پیش می‌رود و سرپرست‌های وزارتخانه‌ها به گونه درست کارها را به پیش نمی‌برند.

آقای غنی ۲۵ وزیر و شماری از رئیسان ادارات مستقل را روز چهارشنبه (۳۰ میزان) شخصاً به مجلس معرفی کرد و خواستار رای اعتماد نمایندگان به مقامهای پیشنهادی شد.

هیواد افزوده است گه بی‌اعتمادی در فضای سیاسی کشور باعث افزایش فساد می‌شود. به نظر روزنامه، مثال برجسته این ادعا انتقال ده‌ها میلیارد دالر به خارج است. روزنامه تاکید کرده که ولسی جرگه باید بیش از این وقت را ضایع نکند و به افراد شایسته رای بدهد.

به نوشته هیواد، پیش از معرفی اعضای کابینه جدید به ولسی جرگه، مهمانی‌های شماری از اعضای این جرگه به شدت ادامه داشت. به نظر روزنامه، امیدواری مردم این است که نمایندگان با توجه به نگرانی‌ و وضعیت کشور به آنها براساس قوم، سمت و زبان نه بلکه بربنیاد شایستگی رای بدهند.

XS
SM
MD
LG