لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

پاکستان: پیشرفت در مذاکرات دوحه زمینه ساز آتش‌بس در افغانستان خواهد شد


مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر. 12.9.2020
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر. 12.9.2020

حدود یک نیم ماه از آغاز گفت‌وگوهای صلح در شهر دوحه پایتخت قطر می‌گذرد، اما نه‌تنها پیشرفت چشم‌گیر در این مذاکرات حاصل نشده، بلکه جنگ‌ در افغانستان نیز شدت یافته است.

اینک وزیر خارجه پاکستان خواستار پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح در دوحه، برای ختم جنگ در افغانستان شده است.

شاه محمود قریشی دیروز (شنبه ۲۴ اکتوبر) در ملاقات با هیئت ولسی جرگۀ افغانستان در اسلام آباد، توافق‌نامۀ ۲۹ فبروری بین امریکا و طالبان را یک "فرصت تاریخی" توصیف کرده گفت، پیشرفت در مذاکرات جاری در دوحه می‌تواند زمینه را برای آتش‌بس در افغانستان هموار سازد.

رسانه‌های پاکستان از قول آقای قریشی هشدار داده اند که برخی گروه‌های مخرب مانع تامین صلح و ثبات در افغانستان هستند، اما وی مشخص نکرده که این گروه‌ها کدام‌ها اند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

شاه محمود قریشی، به دلایل تشدید درگیری‌ها در افغانستان نیز اشاره‌ای نکرده، اما مقامات حکومت افغانستان و کارشناسان معتقدند که طالبان برای کسب امتیاز در گفت‌وگوهای صلح، جنگ‌ها را شدت بخشیده اند.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز اخیراً این موضوع را مطرح کرده گفته "تشدید جنگ برای کسب امتیاز در مذاکرات صلح، بسیار خطرناک است."

محمد نعیم
محمد نعیم

اما محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، جنگ آنها در پاسخ به عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده، هدف دیگر نداشته است: "عملیات حالت عکس العملی دارد. در واقع بمباری ها، تهاجم و حملات بر ما افزایش یافته، ما چند مثال عملی داده می‌توانیم، در فراه حملات صورت گرفت، در بغلان نیز تهاجم شد، در هلمند ما از چند روز جنگ را متوقف کردیم، اما برعکس جانب مقابل در حال اجرای عملیات است، اتفاقی که در تخار افتاد، آنها عملیات تهاجمی را انجام می‌دادند، در بدخشان نیز بمباران مناطق مجاهدین را آغاز کرده اند، ما در حالت دفاعی و واکنشی هستیم."

برعکس، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیروهای آنها در حالت دفاعی قرار دارند و طالبان را به تشدید جنگ متهم می‌کند.

جنگ در افغانستان تلفات سنگین را به هر دو جانب و همچنان به افراد ملکی وارد می‌کند.

سازمان‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها از هر دو جانب خواسته اند تا به مصونیت افراد ملکی توجه کنند. اما هنوز هم غیرنظامیان قربانیان اصلی جنگ در افغانستان هستند. آنها تلفات و خسارات زیاد ناشی از ماین‌های تعبیه شده و حملات هوایی را متحمل می‌شوند.

XS
SM
MD
LG