لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

نزدیک به ۲۵۰۰ عالم دین جنگ روانِ به‌دست آوردن قدرت در افغانستان را حرام خواندند


گروه طالبان در شاهراه کندهار-‌کابل
گروه طالبان در شاهراه کندهار-‌کابل

شماری از علمای افغانستان می‌گویند که جنگ روانِ "به‌دست آوردن قدرت در کشور" حرام است.

کم و بیش ۲۵۰۰ عالم دین گردهم جمع شده اند تا از روند صلح حمایت کنند و پیشنهادهای خود را به دو طرف بیان کنند.

این عالمان دین می‌گویند که جنگ روان در کشور که هدف آن کسب قدرت است، حرام بوده و باید طالبان و حکومت به این جنگ نقطه پایان گذارند.

عبدالقهار عابد یک تن از این عالمان می‌گوید که هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ حکومت و طالبان روی برقراری حکومت اسلامی و بیرون شدن نیروهای خارجی فیصله کنند و از خواست‌های بیجا بگذرند.

آقای عابد افزود: "آشکار است که جنگ از ما قربانی گرفته و می‌گیرد، پس برای چوکی، برخورد سلیقه یی و مسائل اجتهادی ریختاندن خون افغان‌ها حرام است. هنگامی که در میز مذاکره نشستیم از جنگ نه باید صحبت و فیصله کنیم "

عالمان دین در این نشست تاکید کردند که هردو طرف باید از فرصت به میان آمده برای گفت‌و‌گوهای میان افغانان، بهره ببرند.

این نشست علما در حالی برگزار شده است که با گذشت بیش از یک ماه بحث هنوزهم دو طرف روی کارشیوه این گفت‌و‌گوها به توافق نرسیده اند.

یکی از این موردهای اختلافی تأکید طالبان بر اساس قراردادن توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان در گفت‌و‌گوهای میان افغانان است - آن‌چه که هیئت حکومت افغانستان آن را نپذیرفته اند.

با این همه در این نشست عالمان دین گفتند که نه طالبان و نه هم حکومت روی توافق‌نامه آمریکا برای پیشبرد گفت‌و‌گوها تاکید کنند.

حبیب‌الله حسن عالم دین می‌گوید که عالمان دین حاضرند تا میان هر دو طرف بر اساس اصول قرآن و سنت فیصله کنند.

آقای عالم می‌افزاید: "ما امروز از آدرس کتاب خداوند و سنت رسول‌اش، مدرسه‌ها، از ادرس منبر و مسجد صدا بلند می‌کنیم هردو طرف به ریختاندن خون ملت افغان آغشته اند بیایید به قرآن و سنت تسلیم شوید این جنگ به تابوت پایان نمیابد."

در همین حال حکومت افغانستان می‌گوید که جنگ روان از سوی طالبان آغاز شده است.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان بار بار از طالبان خواسته تا این جنگ را توقف دهند.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

او افزود: "این جنگ ناروا و نامشروع را طالبان آغاز کرده اند نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مسئولیت تامین امینت مردم را دارند حکومت افغانستان، متحدان بین‌المللی و جهان اسلامی بار بار از طالبان خواسته اند تا این جنگ ناروا را توقف دهند "

خواستیم در بارۀ مشروعیت جنگ روان در افغانستان دیدگاه طالبان را نیز داشته باشیم اما موفق به این کار نشدیم.

پیش از این شیخ احمد الریسونی رئیس اتحادیۀ عالمان جهان اسلام در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته بود که جنگ روان در افغانستان حرام است.

آقای الریسونی از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان خواست تا یک دست شوند و به این جنگ روان نقطه پایان گذارند.

XS
SM
MD
LG