لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

حکمتیار: در مذاکرات قطر باید تنها روی انتقال قدرت به حکومت جدید صحبت می‌شد


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان گفته که در مذاکرات قطر باید تنها روی انتقال قدرت به حکومت جدید و آتش‌بس صحبت می‌شد.

او این سخنان را روز یک‌شنبه (۴ عقرب) و پس از برگشت از سفر سه روزه به پاکستان در کابل مطرح کرد. آقای حکمتیار گفت هیئت جداگانه احزاب سیاسی به دوحه فرستاده خواهد شد.

گلبدین حکمتیار که اخیراً از سفر سه روزه به پاکستان به کابل برگشته ادعا می‌کند که مذاکرات فعلی در قطر تنها میان ارگ و طالبان است.

او روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، او و دیگر احزاب سیاسی آماده‌اند تا هیئت جداگانه را به قطر بفرستد.

او گفت: "ما و بسیاری از احزاب سیاسی که با پالیسی و سیاست حکومت اعتراض دارند و صلح می‌خواهند و مخالف جنگ هستند مجبور شده‌اند تا به گونه جداگانه با طالبان مذاکره کنند، ما این کار را می‌کنیم، انتظار داریم که مفید تمام شود و صلح تامین شود."

آقای حکمتیار همچنین گفت در مذاکرات قطر باید انتقال قدرت به حکومت جدید و آتش‌بس شامل می‌بود. چون به گفته وی، طالبان حکومت کنونی را قبول ندارند و حکومت هم امارت اسلامی را نمی‌پذیرد.

او افزود امریکا باید به تعهدات خود با طالبان و حکومت افغانستان عمل کند و مطابق آن نیروهای خود را از این کشور بیرون کند.

او که تازه از سفر پاکستان برگشته می‌گوید مقام‌های درجه یک پاکستان در دیدار با او تعهد کردند که به روند صلح افغانستان همکاری صادقانه می‌کنند.

حکمتیار هفته گذشته به پاکستان رفته بود و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله صدراعظم، رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس پارلمان، دیدار کرده بود.

حکمتیار در دیدار با شاه محمود قریشی
حکمتیار در دیدار با شاه محمود قریشی

اما صدیق صدیقی در واکنش به گفته‌های گلبدین حکمتیار در حساب تویتر خود نوشته که حکومت به آزادی‌های سیاسی متعهد است.

صدیقی اما گفته که "آقای حکمتیار در چهار دهه اخیر غیر از گفتن چنین جمله‌ها و مخالفت با نظام‌های بر سر اقتدار، هیچ پیام دیگری نداشته است، مردم در برابر این نوع سخنان بی‌تفاوت‌اند."

در همین حال گل‌رحمان قاضی رئیس شورای منسوب به "صلح و نجات افغانستان" به رادیو آزادی می‌گوید که، در مذاکرات به جای گپ‌های حاشیه‌ای، باید روی صلح تمرکز شود.

او می‌افزاید: "افغانها فرصت‌های زیادی را از دست داده‌اند. این بار باید فرصت به میان آمده از دست نرود، همه باید با یک زبان برای موفقیت صلح کار کنند، از بهانه‌ها دوری شود."

گروه‌های تماس هیئت‌های گفتگوکننده طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان از حدود چهل روز به این سو سرگرم تهیه اصول و طرزالعمل مذاکرات هستند، اما دو طرف هنوز روی آنها، به توافق نرسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG