لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

انتقاد ولسی جرگه از کارکرد نهادهای امنیتی؛ 'مسئولان امنیتی استعفا دهند'


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

به دنبال حمله مرگ‌بار انتحاری به مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل، شماری از اعضای ولسی جرگه مسئولان امنیتی را به بی‌پروایی متهم کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه عمومی امروز گفتند که مسئولان امنیتی در برابر این حمله سکوت کرده‌اند و باید استعفا دهند.

بحث‌های نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه بیشتر بر وضعیت امنیتی متمرکز بود.

برخی از نمایندگان ولسی جرگه حمله روز شنبه به مرکز آموزشی کوثر دانش در دشت برچی در غرب کابل را محکوم و مسئولان امنیتی را به بی‌پروایی متهم کردند.

زخمی حمله انتحاری به آموزشگاه کوثر دانش در غرب کابل
زخمی حمله انتحاری به آموزشگاه کوثر دانش در غرب کابل

مهدی راسخ یکی از این نمایندگان گفت: "تکرار این‌گونه رویدادها نشان داد که مسئولان امنیتی ما در وظایف‌شان به صورت مطلق ناکام هستند. این ناکامی سبب قتل عام مردم می‌شود. این وظیفه خانه ملت است که آن‌ها را به سارنوالی معرفی کند تا از آن‌ها تحقیق شود."

فدامحمد الفت صالح عضو دیگر مجلس با اشاره به تلفات نیروهای امنیتی در ولایت تخار، با انتقاد از حکومت، تاکید کرد که باید به تأمین امنیت مردم اولویت دهد.

آقای صالح می‌گوید: "حکومت مسئول تامین امنیت مردم است، اما بدبختانه که در حکومت افغانستان اطراف خود را با سنگ‌های سمنتی پوشانده و هیچ به فکر مردم نیست."

نمایندگان مجلس این نگرانی را به دنبال حمله مرگ‌بار اخیر به مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل مطرح کردند. در این حمله انتحاری ۲۴ تن کشته و ۶۰ تن زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را گروه دولت اسلامی یا داعش برعهده گرفت.

سخنگوی وزارت داخله در پاسخ به انتقاد اعضای ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که این وزارت رویدادهای اخیر به خصوص حمله به مرکز آموزشی کوثر دانش را بررسی می‌کند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

طارق آرین سخنگوی این وزارت گفت: "نیروهای امنیتی ما بخاطر جلوگیری از انجام این‌گونه حملات اقداماتی را روی دست دارند، اما بعضی اوقات تروریستان این‌گونه اعمال‌شان را انجام می‌دهند. ما ابعاد تروریستی عملکرد آن‌ها را بررسی کرده و نتایج آن را با مردم شریک می‌سازیم."

این در حالیست که اخیرا خشونت در شماری از ولایت‌های افغانستان شدت گرفته و در درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولایت‌های هلمند، بدخشان، لغمان و تخار به نیروهای امنیتی و افراد غیرنظامی تلفاتی وارد شده است.

XS
SM
MD
LG