لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

هشت صبح: 'سایه سنگین انتخابات امریکا بر گفت‌وگوهای دوحه'


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل سه‌شنبه (۶ عقرب) بیشتر در مورد روند جاری صلح و حمله‌های هوایی امریکا مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامۀ هشت صبح با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری امریکا نوشته است، سایه سنگین انتخابات امریکا بر گفت‌وگوهای دوحه.

روزنامه به نقل از برخی منابع نوشته است که علت بن‌بست در گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی از جانب طالبان نزدیکی انتخابات امریکا است و طالبان با مشورۀ حامیان منطقه‌ای‌شان منتظر اند تا نتایج انتخابات امریکا روشن شود و پس از آن در بارۀ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تصمیم خواهند گرفت.

روزنامۀ هشت صبح پرسیده است "آیا ترمپ یا بایدن پس از انتخابات هم به این گفت‌وگوها علاقه‌مند خواهند بود؟"

نویسنده نوشته است، آقای ترمپ برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری این روند را سریع کرد و به گفته نویسنده فکر نمی‌شود که این روند پس از انتخابات با جدیت پیش برود.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر در مورد حمله‌های هوایی امریکا، واکنش‌ها در این مورد و پیامدهای آن نوشته است.

روزنامه با اشاره به حمله‌های هوایی بر هلمند، غزنی و برخی مناطق دیگر نوشته است، بیشتر قربانیان این حمله‌ها باز هم غیر نظامیان هستند.

سرمقاله‌نویس نوشته است، هرچند امریکا این حمله‌ها را علیه طالبان می‌داند، اما طالبان آن‌را خلاف توافق‌نامه دوحه می‌دانند.

اما به‌گفته نویسنده، اگر این حمله‌ها ادامه یابد ممکن طالبان هم توافق‌نامۀ دوحه را به شکل عملی نقض کنند که با آن روند صلح با بن بست مواجه می‌شود.

نویسنده تأکید می‌کند، هرچند نه امریکا و نه هم طالبان حالا می‌خواهند توافق‌نامه دوحه با مشکل مواجه شود، اما اگر مسئله حمله‌های هوایی همچنین ادامه یابد و یا هم بیشتر شود احتمال آن وجود دارد که به توافق‌نامه دوحه زیان برسد.

  • هیواد

روزنامۀ هیواد با اشاره به کشته شدن المصری عضو مهم شبکۀ القاعده در بخش‌های زیر ادارۀ طالبان نوشته است که کشته شدن این فرد مهم القاعده پرسش‌های زیادی را برانگیخته است.

روزنامه نوشته است، حالا باید از طالبان با جدیت پرسیده شود که چرا تا کنون با هراس‌افگنان و القاعده روابط‌شان را قطع نکرده‌اند.

زیرا به‌گفته هیواد المصری دومین شخص مهم القاعده بود.

به‌گفتۀ نویسنده، رفاقت وی با طالبان و یا هم مساعد کردن زمینه‌های فعالیت برای وی از سوی طالبان یک مسئله نگران کننده است.

XS
SM
MD
LG