لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

یوناما: تلفات غیر نظامیان در افغانستان ۳۰ درصد کاهش یافته است


آرشیف، زخمیان یک حمله انتحاری در ولایت ننگرهار
آرشیف، زخمیان یک حمله انتحاری در ولایت ننگرهار

دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان، یوناما می‌گوید که تلفات غیر نظامیان در ۹ ماه نخست ۲۰۲۰ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

یوناما در گزارش ۹ ماهۀ خود از ادامۀ تلفات غیر نظامیان در افغانستان اظهار نگرانی کرده‌است.

در این گزارش آمده که تلفات غیر نظامیان در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه آن در گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته، اما با وجود آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانان، غیر نظامیان هنوز هم قربانی می‌شوند.

این گزارش از کاهش ۳۴ درصدی در تلفات غیر نظامیان منسوب به طالبان و ۳۴ درصد منسوب به نیروهای طرف‌دار دولت خبر داده است.

دلیل عمده در کاهش تلفات غیر نظامیان کاهش تلفات در حمله‌های انتحاری، جنگ‌های زمینی و حمله‌های هوایی خوانده شده‌است.

با این حال، در این گزارش آمده که مخالفان مسلح دولت عامل ۵۸ درصد تلفات غیر نظامیان و به‌گونۀ مشخص گروه طالبان عامل ۴۵ درصد تلفات غیر نظامیان و نیروهای طرف‌دار دولت افغانستان عامل ۲۸ درصد تلفات غیر نظامیان هستند.

مراسم به خاک‌سپاری قربانیان حمله به آموزشگاه کوثر دانش در غرب کابل
مراسم به خاک‌سپاری قربانیان حمله به آموزشگاه کوثر دانش در غرب کابل

عامل ۱۴ درصد تلفات غیر نظامیان هم گلوله‌باری متقابل، ۷ درصد گروه داعش و ۷ درصد دیگر گروه‌های نامشخص مخالف دولت خوانده شده‌اند.

در این میان عامل دو درصد تلفات غیر نظامیان نیروهای خارجی گفته شده‌اند.

فیونا فریزر، مسئول بخش حقوق بشر یوناما در پیامی به رسانه‌ها گفته است: "نگرانی اصلی ما این است که با آغاز گفت‌وگوهای صلح در دوحه شاهد کاهش تلفات غیر نظامیان نبوده‌ایم. همه طرف‌ها باید رویکرد تازه‌ای در پیش گیرند تا به غیر نظامیان آسیب کمتری برسد. از هر ۱۰ نفر تلفات غیر نظامی چهار نفر زن و کودک هستند. این آمار می‌تواند کاهش یابد، مثلاً طالبان بمب‌گذاری کنار جاده‌ای را متوقف و نیروهای هوایی افغانستان عملیات هوایی خود را بازنگری کنند."

از ۲،۱۱۷ کشته و ۳،۸۲۲ زخمی غیر نظامیان ۳۱ درصد کودک و ۱۳ درصد زن هستند.

یوناما درگیری‌های زمینی نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان را عامل یک‌سوم تلفات غیر نظامیان و حمله‌های انتحاری و بمب‌گذاری را عامل ۲۹ درصد تلفات غیر نظامیان دانسته است.

۱۶ درصد آن‌ها قربانی قتل‌های هدفمند و ۸ درصد دیگر قربانی حمله‌های هوایی شده‌اند.

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که این گزارش را بررسی خواهد کرد، اما عامل اصلی تلفات غیر نظامیان گروه طالبان است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

طارق آرین سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "در قدم نخست ما ارزیابی خود را در بارۀ این گزارش آغاز می‌کنیم، اما آنچه که یافته‌های ما است، نشان می‌دهد که طالبان عامل اصلی تلفات ملکی هستند و دلیل واضح است، تعبیۀ ماین‌ها، انفجار ماین‌های کنار جاده و مقناطیسی و حملات موتربمب و انتحاری."

شورای امنیت ملی افغانستان هم گفته است که گروه طالبان یا به گونۀ مستقیم عامل تلفات غیرنظامیان هستند و یا هم زمینه را برای دیگر گروه‌های تروریستی فراهم می‌کنند تا غیرنظامیان را هدف قرار دهند.

در خبرنامۀ این شورا آمده است که نیروهای امنیتی افغانستان برای تلاش موفقیت‌آمیز صلح و به هدف حفاظت از مردم هنوز هم در حالت دفاع فعال دارند، اما گروه طالبان در 9 ماه گذشته خشونت‌ها را افزایش داده‌اند

یک زخمی انفجار در یک مرکز آموزشی در کابل
یک زخمی انفجار در یک مرکز آموزشی در کابل

از سوی دیگر گروه طالبان با رد یافته‌های این گزارش می‌گوید که این گزارش بر بنیاد اطلاعات منابع امنیتی و استخباراتی دولت افغانستان تهیه شده‌است.

سخنگوی گروه طالبان در اعلامیه‌ای نیروهای طرف‌دار دولت به ویژه حمله‌های هوایی را عامل اصلی تلفات غیر نظامیان خوانده است.

با این حال، مسئولان یوناما گفته‌اند با آن‌که شمار تلفات غیر نظامیان در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته، ولی هنوز هم افغانستان یکی از خونین‌ترین کشورها برای غیر نظامیان است.

XS
SM
MD
LG