لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

شدت حملات طالبان در بدخشان؛ '۲۲ ولسوالی شاهد درگیری‌های خونین بوده اند'


آرشیف، شماری از نیروهای افغان در ولایت بدخشان
آرشیف، شماری از نیروهای افغان در ولایت بدخشان

نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحۀ قطر تلاش دارند تا به جنگ طولانی در افغانستان نقطۀ پایان بگذارند. اما هزاران کیلومتر دور تر از قطر در ولایت شمالشرقی بدخشان، طالبان حمله‌های شان را شدت بخشیده اند.

ثناءالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان می‌گوید که ۲۲ ولسوالی به شمول بخش‌های فیض آباد مرکز بدخشان به تازگی شاهد جنگ‌های خونین بوده است. او به رادیو آزادی گفت که تنها در هفتۀ گذشته نزدیک به ده تن از نیروهای امنیتی کشته شدند: "برای اینکه طالبان در گفت‌وگوهای صلح امتیاز بیشتری را بدست بیاورند همه روزه بالای پوسته‌های امنیتی ما حمله می‌کنند."

او همچنان گفت که بیش از ۵۰ جنگجوی کشته و زخمی شده اند.

افزایش خشونت‌ها مردم محلی را سخت نگران کرده.

اجمل درویش باشندۀ شهر فیض آباد می‌گوید که جنگجویان محلی در قسمت‌های ناحیۀ سوم شهر در مسیر راه ولسوالی بهارک و فیض آباد ایست بازرسی ایجاد کرده اند: "وضعیت امنیتی شهر فیض آباد با گذشت هر روز خراب شده می‌رود. همین لحظه در مسیر بهارک فیض آباد چیک پاینت دارند."

فرشته: دو هفته می‌شود که خانه مان نرفته ام

همین سبب شده که برخی‌ها مثل فرشتۀ ۲۸ ساله از رفتن به بهارک محروم شوند.

فرشته می‌گوید پس از حضور طالبان در مسیر راه خانه شان، ۱۵ روز می‌شود که پدر و مادرش را ندیده: "من در یکی از مکاتب شهر فیض آباد معلم هستم و در خانۀ عمه‌ام در فیض آباد زندگی می‌کنم و خانۀ ما در ولسوالی بهارک است. آخر هر هفته به خانه مان می‌رفتم. حالی که طالبان در قریه خانقاه در مسیر راه پیدا شدند، دو هفته می‌شود که خانه مان نرفته ام."

در کنار بهارک، مقام‌های امنیتی می‌پذیرند که جنگجویان طالبان در ولسوالی‌های کوهستانی و دشوار گذر دیگر مثل ارغنجواه، وردوج، جرم، کشم، راغستان و کوهستان هم حضور دارند.

آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان

مقام‌ها می‌گویند جنگجویان خارجی عمدتاً از آسیای میانه طالبان را در بدخشان یاری می‌رسانند.

نیک محمد نظری سخنگوی مقام ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت: "در کنار طالبان داخلی هراس افگنان از گروه‌های انصارالله تاجیکستان و ایغورهای چینی وجود دارند و متاسفانه گروه طالبان تعهداتی که با امریکا داشتند او را عملی نکردند و هنوز هم این گروه با گروه داعش و شبکه القاعده ارتباط دارد.

نیک محمد نظری سخنگوی مقام ولایت بدخشان
نیک محمد نظری سخنگوی مقام ولایت بدخشان

او گفت: "هر چند موجودیت تروریستان خارجی برای ما خطر آفرین است اما نیروهای دلیر امنیتی تمامی حملات مشترک تروریستان را به عقب زدند."

اما طالبان حضور جنگجویان خارجی را در صفوف‌شان در بدخشان رد می‌کنند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت که هیچ نیروی خارجی در صفوف این گروه حضور ندارد و آنان تنها در برابر نیروهای دولتی در میدان‌های جنگ مبارزه می‌کنند.

مردم عادی که از جنگ طولانی افغانستان فراوان زیان دیده‌اند فقط آتش‌بس می‌خواهند. آرزوی که تحققش از دید فرشته معلم محلی در فیض آباد به زمان درازی نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG