لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

مسیر: کشته و زخمی شدن شش هزار غیرنظامی برای چه؟


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل چهارشنبه (۷ عقرب) بیشتر در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر با اشاره به گزارش یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان پرسیده است که کشته و زخمی شدن شش هزار غیرنظامی برای چه؟

در سرمقاله آمده است، واقعیت این است که طرف‌های درگیر جنگ قصداً و در برخی حالات اشتباهاً غیرنظامیان را کشته اند اما باز هم از اعمال‌شان انکار کرده‌اند.

نویسنده نوشته است، زمانی‌که طالبان با امریکایی‌ها تفاهم می‌کنند پس از آن جنگ در داخل خانه قابل توجیه نیست و این جنگ مشروعیت ندارد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح هم در مورد تلفات غیرنظامیان نوشته است که پس از آغاز مذاکرات صلح هنوز هم جنگ در افغانستان جریان دارد و در تلفات غیرنظامیان هم کاهش به میان نیامده است.

روزنامه تاکید می‌کند، طالبان باید بپذیرند که جنگ مشروعیت قبلی را ندارد و حکومت هم قبول کند که طالبان نه شکست خواهند خورد و نه هم فراموش خواهند شد.

روزنامۀ هشت صبح نیز در مورد تلفات غیرنظامیان نوشته است که پس از آغاز مذاکرات صلح هنوز هم جنگ در افغانستان جریان دارد و در تلفات غیرنظامیان هم کاهش به میان نیامده است.

در سرمقاله آمده است هر چند طالبان به کاهش خشونت‌ها تعهد کرده بودند اما برعکس در میدان‌های جنگ خشونت‌ها را تشدید بخشیده‌اند، بر اساس گزارش یوناما در تلفات غیرنظامیان بیشترین سهم را طالبان داشته اند.

روزنامه نوشته است، هر چند طالبان گزارش یوناما را رد کرده‌اند اما به گفته نویسنده واقعیت میدان‌های جنگ این ادعای طالبان را نادرست ثابت می‌کند.

روزنامه ابراز نگرانی می‌کند که با افزایش خشونت‌ها اعتماد مردم نسبت به روند صلح از بین رفته و استقبالی را که قبلاً مردم از این روند می‌کردند حالا از آن ناامید شده‌اند.

  • هیواد

روزنامۀ هیواد با اشاره به فرا رسیدن میلاد نبی نوشته است، از این روز امسال در افغانستان و جهان در حالی بزرگ‌داشت می‌شود که امت اسلام با شکنجه‌های سخت، استعمار، ظلم و جنگ تحمیل شده خارجیان مواجه اند و قربانی می‌دهند.

روزنامه تاکید می‌کند که اسلام دین صلح، عدالت، برابری و محبوبیت است اما به گفته روزنامه، پیروان این دین به طور درست ارزش‌های دینی‌شان‌را نمی‌شناسند و همین یک مشکل بزرگ است.

به باور نویسنده، حلقه‌های استخباراتی مغرض و غیر اسلامی از این فرصت استفاده می‌کنند.

نویسنده نوشته است، بهترین بزرگ‌داشت از میلاد نبی این خواهد بود که ارزش‌های واقعی اسلام برجسته و زمینه زندگی عادلانه و سربلند در سایه آن فراهم شود.

XS
SM
MD
LG