لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

صالح: در برابر طراحان حمله‌های انتحاری شکایت درج کنید


امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از قربانیان حمله‌های انتحاری و انفجاری خواسته که در برابر طراحان این حمله‌ها شکایت درج کنند.

درخواست معاون اول رئیس جمهوری برای ثبت شکایت علیه طراحان حمله‌های تروریستی، با استقبال شماری از خانواده‌های قربانیان این حمله‌ها مواجه شده است.

مومن موسوی پدری که فرزندش را در حمله انتحاری اخیر در کابل از دست داده، می‌گوید که حاضر است شکایت ثبت کند.

او امروز به رادیو آزادی گفت: "اگر زمینه شکایت کردن برای مردم فراهم شود و مجرمین گرفتار شوند، ما علیه این ظالمان و خاینان که در برابر ملت مظلوم ما واقع شده‌اند، شکایت می‌کنیم. مهم این است که حکومت عدالت کند، چون همواره از عدالت صحبت شده، اما در عمل چیزی وجود نداشته است."

زخمی انفجار در مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل
زخمی انفجار در مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل

پسر ۱۹ ساله آقای موسوی، متعلم صنف دوازدهم و دانش‌آموز مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل بود که در حمله انتحاری شنبه گذشته کشته شد. در این حمله ۲۳ نفر دیگر هم کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را گروه داعش برعهده گرفت.

مانند خانواده موسوی، خانواده‌های بیشماری در دهه‌های اخیر در حمله‌های تروریستی قربانی داده‌اند. در این مدت فرصتی برای درج شکایت علیه عاملان این رویدادها فراهم نشده بود. حالا دولت تصمیم گرفته که با معرفی سازمان‌دهندگان چنین حمله‌ها، فرصت شکایت علیه آن‌ها را فراهم کند.

امرالله صالح معان اول رئیس جمهوری گفته که نام‌ها و عکس‌های طراحان و عاملان حمله‌های تروریستی در اماکن عمومی نصب می‌شود تا مردم آن‌ها را بشناسند.

رضوان مراد، رئیس دفتر مطبوعاتی آقای صالح درباره این تصمیم توضیح می‌دهد: "نصب تصاویر افرادی که در حمله‌های انتحاری دست داشتند، یا طراحان و شرکای چنین حمله‌ها بودند برای این است که مردم بدانند عزیزان آن‌ها را کی‌ها کشته‌اند. در کنار انجام جرم در برابر امنیت ملی و موضوع حقوق‌الله، مردم باید از طریق نهادهای عدلی و قضایی عارض شوند تا حقوق آن‌ها برای‌شان داده شود."

رضوان مراد، رئیس بخش مطبوعاتی معاونیت اول ریاست جمهوری
رضوان مراد، رئیس بخش مطبوعاتی معاونیت اول ریاست جمهوری

در همین حال صمیم امین کارشناس مسایل حقوقی می‌گوید که نصب عکس‌های مجرمان و در خواست از متضررین رویدادهای تروریستی برای ثبت شکایت علیه آن‌ها به تأمین عدالت کمک می‌کند.

آقای امین گفت: ""ثبت شکایت‌ها و موضوع حق‌العبدی شیوه خوب برای تامین عدالت و تشویق و دل‌داری از کسانی است که قربانی داده‌اند. همچنین نصب عکس طراحان حمله‌های تروریستی تلاش خوبی برای جلوگیری از این حمله‌ها و پیدا کردن عاملان آن است."

معاون اول رئیس جمهوری گفته که امنیت غرب کابل به گونه ویژه تأمین می‌شود، چرا که بیشتر حمله‌های یک سال اخیر در این منطقه روی داده است. در این مدت چندین حمله مرگ‌بار بر مرکزهای آموزشی، شفاخانه، مسجد و مراسم مذهبی و مناسبتی در غرب شهر کابل انجام شده است.

مسئولیت بیشتر این حمله‌ها را گروه داعش برعهده گرفته است.

دولت این تصمیم را به دنبال اتخاذ رویکرد تازه برای مبارزه با مظنونان جرایم جنایی و نصب عکس‌های آن‌ها در محل‌های عمومی اتخاذ کرده است.

در عین حال، افراد یا گروه‌های نامعلومی عکس‌های شماری از چهره‌های سیاسی و مقام‌های حکومتی را به‌گونه مشابهی در معرض دید مردم قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG