لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

ولسی جرگه طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را بررسی می‌کند


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

ولسی جرگه افغانستان تصمیم گرفته که طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را برای حذف قومیت و ملت در تذکره تابعیت بررسی کند.

اختلاف‌نظر شدید در مورد درج هویت قومی و ملی در شناسنامه‌های الکترونیکی قانون ثبت احوال نفوس را پنج سال در سردرگمی میان حکومت و مجلس نمایندگان نگهداشته است.

شماری از نمایندگان مجلس با ارائه پیشنهاد تعدیل محتوای شناسنامه‌های الکترونیکی خواسته‌اند که به این جنجال نقطه پایان بگذارند.

حجت‌الله خردمند، نایب منشی این مجلس به رادیو آزادی گفت این پیشنهاد برای بررسی مورد تأیید مجلس قرار گرفت.

حجت‌الله خردمند، نایب منشی مجلس نمایندگان افغانستان
حجت‌الله خردمند، نایب منشی مجلس نمایندگان افغانستان

آقای خردمند افزود: "امروز طرح تعدیل که پیشتر از سوی نمایندگان آماده شده بود. یکی [موضوع] حقوق کارمندان دولتی است که باید بربنیاد تذکره‌های سابق اجرا شود و دوم بند دوم ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس که باید تعدیلات آورده شود. امروز با اکثریت آرا تایید شد."

براساس طرح پیشنهادی، در تذکره تابعیت نام، نام پدر، نام پدرکلان محل تولد، تاریخ تولد، سکونت اصلی و فعلی شهروندان درج می‌شود. در این طرح پیشنهادی قومیت و ملت حذف شده است.

در حال حاضر براساس فرمان تقنینی شماره ۲۴۳ سال ۱۳۹۵ محمداشرف غنی، رئیس جمهوری، قومیت و ملت در شناسنامه الکترونیکی درج می‌شود.

سخنگویان دفتر ریاست جمهوری از اظهار نظر درباره تصمیم تازه مجلس خودداری کرده‌اند.

موضوع درج یا عدم درج قومیت و ملت در شناسنامه الکترونیکی از موارد جنجالی در قانون‌گذاری افغانستان است. تصویب قانون ثبت احوال نفوس در ۱۳۹۳ جنجال‌های طولانی را در مجلس برانگیخت. سرانجام، مجلس با حذف قومیت و ملت از شناسنامه‌های الکترونیکی آن را تصویب کرد. رئیس جمهوری هم آن را توشیح کرد، اما بعداً با صدور فرمان تقنینی قومیت و ملت را در شناسنامه افزود.

صدور این فرمان واکنش‌هایی را در پی داشت. حالا مجلس دوباره تصمیم گرفته که این موضوع را بار دیگر بررسی کند. تصویب آن در ولسی جرگه نیازمند تأیید مجلس سنا و توشیح رئیس جمهوری است.

XS
SM
MD
LG