لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

یک سفینه‌ ناسا موفق شده است که از یک شهاب سنگ نمونه‌گیری کند 


ناسا یا اداره تحقیقات فضایی امریکا
ناسا یا اداره تحقیقات فضایی امریکا

ناسا یا اداره تحقیقات فضایی امریکا از یک ماموریت تاریخی خبر داده گفت که یک سفینه‌اش موفقانه از یک شهاب سنگ نمونه گیری کرده.

ناسا یا اداره تحقیقات فضایی ایالات متحده در اعلامیۀ خود که پنج‌شنبه ۲۹ اکتوبر نشر کرد تایید کرد که یک سفینه‌اش بگونه موفقانه توانسته از یک شهاب سنگ نمونه‌گیری کند.

مرکز خبر رادیو آزادی خبر می‌دهد که به گفته ناسا، سنگ‌ها و نمونه‌ها از شهاب سنگ بینوبننو در ۳۳۰ میلیون کیلومتری زمین برداشته شده است.

ناسا افزده که لحظات دشواری در جریان این نمونه‌گیری به پیش آمد زیرا به گفتۀ این اداره، یکی از سنگ‌ها در میان صندوق انتقال دهنده‌ گیر مانده بود.

ناسا یا اداره تحقیقات فضایی امریکا
ناسا یا اداره تحقیقات فضایی امریکا

اما ناسا گفته با برطرفی این دشواری اکنون صندوق حاوی نمونۀ سنگ‌ها به درستی بسته‌بندی شده و آماده برگشت به زمین است.

براساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، از دو کیلوگرام نمونه‌های سنگ و خاک مربوط به شهاب سنگ بینو که قرار است به زمین منتقل شود در مطالعه روی تشکیل نظام شمس و کره زمین استفاده خواهد شد.

این شهاب سنگ غنی از کاربن خوانده شده.

این نمونه‌ها پس از انتقال به زمین در سپتمبر ۲۰۲۳ مورد مطالعه قرار خواهند گرفت زیرا به گفتۀ ناسا سفینۀ حاوی نمونه‌ها در سال یاد شده به زمین خواهد رسید.

دانشمندان ابراز امیدواری کرده اند که این ماموریت به درک چگونگی شکل‌گیری کره زمین احتمالاً در چهار اعشاریه پنج میلیارد سال قبل کمک کند.

XS
SM
MD
LG