لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

یوناما مشارکت برابر زنان را در گفتگوهای صلح، حتمی می‌‌داند


هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان در مذاکرات صلح افغانستان
هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان در مذاکرات صلح افغانستان

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد"یوناما" مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان را در گفتگوهای صلح برای صلح پایدار حتمی می ‌داند.

دفترهیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان"یونما" بر مشارکت برابر و معنا دار زنان افغان در گفتگوهای صلح تاکید کرده است.

یوناما در بیانیه‌ای به نمایندگی از گروه (سفیران دوست زنان افغان) به مناسبت بیستمین سالگرد قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که زنان دیدگاه مهمی را در تمام روند صلح از مذاکرات تا تطبیق آن ارائه می‌کنند.

در بیانیه گفته شده که درگیری‌های دوامدار زنان و کودکان را نیز سخت متاثر کرده و از جنوری تا سپتمبر ۲۰۲۰ از ۱۰ مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان بیش از ۴ مورد آن را زنان و کودکان می‌دهند.

یوناما در اعلامیه‌ای خود از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد که خشونت‌ها به‌شمول خشونت‌های جنسی و مبتنی بر جنسیت را به‌گونه فوری کاهش دهند.

در بیانیه همچنین آمده است که سازمان ملل متحد از اعضای زن و مرد هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان که مدافعان حقوق زنان هستند پشتیبانی می‌کند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در بیانیه‌اش نگاشته که این مسئولیت افغان‌ها و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی است تا مطئین شوند که در روند صلح حقوق بشر به‌گونه کامل محافظت می‌شود.

در همین حال ستیفانو پونتیکورو نمایندۀ غیرنظامی ناتو در افغانستان در یک پیام تصویری در صفحۀ تویترش می‌گوید که یک صلح پایدار بر بنیاد دست‌آوردهای زنان باید در افغانستان تامین شود.

این مقام ناتو می‌گوید که حضور زنان در روند‌ گفتگوهای صلح نباید قابل بحث باشد.

او می‌افزاید: "حقوق زنان و شمولیت آن‌ها در روند صلح اختیاری و قابل بحث نیست بلکه این یک وسیله نیرومند بخاطر رسیدن به یک صلح دایمی است. ناتو با زنان افغان برای صلح دایمی که همه افغان‌ها را در بر بگیرد همکاری می‌کند."

این درحالی است که بیش از یک و نیم ماه می‌شود که هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان در قطر هستند، اما هنوز روی چگونگی کار شیوۀ گفتگوهای اصلی به توافق نرسیده اند.

۲۱ نفر عضو دارد که ۴ تن آن‌ها زنان هستند. حکومت همواره بر حفظ دست آوردهای سال‌های اخیر در روند صلح، به ویژه در بخش زنان تاکید کرده است.

هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان
هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان

درهمین حال حمیرا ثاقب رئیس خبرگزاری زنان افغانستان و فعال حقوق زن به رادیو آزادی گفت که آن‌ها سخت نگران از دست رفتن دست‌آوردهای زنان در روند صلح هستند.

خانم ثاقب افزود: "نگرانی‌ها کاملاً بجاست. شما هنگامی‌که در بحث‌ها و گفتگوهای شهروندی از حقوق زنان صحبت نکنید یقیناً که شما بیشتر شاهد تقسیم قدرت خواهید بود تا یک صلح عادلانه که منتج به عدالت اجتماعی و در نظر گرفتن حقوق شهروندان به ویژه زنان و قربانیان جنگ باشد."

از سویی هم ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در تویتی گفته است که در حال حاضر حدود ۵۳۰۰ زن در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور فعالیت دارند و آن‌ها به تعهد خود نسبت به زنان در افغانستان پابند هستند.

گروپ سفیران دوست زنان افغان در کابل متشکل از نمایندگان استرالیا، دنمارک، کانادا، هالند، سازمان همکاری‌های اسلامی، ترکیه، شبکه توسعه‌ای آغاخان، انگلستان، سازمان ملل متحد و امریکا است.

XS
SM
MD
LG