لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

'ناتو در پیشبرد صلح پایدار در کنار زنان افغان ایستاده است'


ستیفانو پونته کورفو نمایندهٔ ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان
ستیفانو پونته کورفو نمایندهٔ ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان

ستیفانو پونته کورفو نمایندهٔ ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان می‌گوید، روند صلح باید بر بنیاد دستاورد زنان و حفظ حقوق‌شان استوار باشد.

پونته کورفو در پیامی ویدیویی که در حساب تویترش گذاشته، گفته است: "ناتو برای پیشبرد صلح پایداری که به نفع همۀ افغان‌ها است، در کنار زنان افغان ایستاده."

او افزوده که در ۲۰ سال گذشته زنان در خط نخست تغییر برای پیشرفت در افغانستان بوده اند.

حبیبه سرابی عضو هیئت مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان است.

او از دوحۀ قطر به رادیو آزادی گفت: "بعد از سال ۲۰۱۰ و پیش از آن زنان در شورای عالی صلح و سایر نهادهایی که در رابطه با صلح کار می‌کردند، نقش مهم داشتند. مخصوصاً در این اواخر عضو هیئت گفتگو کننده و عضو شورای عالی مصالحه و شورای عالی صلح نقش مهمی در شمولیت زنان در پروسه صلح داشته اند."

خانم سرابی افزود که به ابتکار زنان افغان گروه کشور‌های دوست زنان در افغانستان، در سازمان ملل متحد و اکنون در دوحهٔ قطر ایجاد شده.

گروه سفیران دوست زنان افغان اکنون در اعلامیه‌ای به مناسبت سالگرد قطعنامهٔ ۱۳۲۵ شورای امنیت در بارۀ زنان، صلح و امنیت از دستاورد‌های زنانی حمایت کرده که در تلاش‌ها برای برقراری صلح نقش داشته اند.

سفیران استرلیا، دنمارک، کانادا، بریتانیا، هالند، ترکیه، سازمان ملل متحد، شبکۀ توسعه‌ای آغا خان، سازمان همکاری‌های اسلامی و ایالات متحده گروه دوست زنان افغان را تشکیل می‌دهند.

این گروه در اعلامیه‌ای گفته که مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در مذاکرات صلح برای دستیابی به صلح پایدار ضروری است.

نمایندگان دولت افغانستان و طالبان اضافه از یک ماه می‌شود که در قطر هستند به امید آنکه صلح کنند. اما هنوز نتوانسته اند در مورد چارچوب آغاز مذاکرات صلح به توافق برسند.

XS
SM
MD
LG