لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

هشدار امرالله صالح به مسئولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست


امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان

باشندگان شهر کابل با فرارسیدن فصل سرما بار دیگر به مانند گذشته از آلودگی هوا نگران شده‌اند.

بریالی و احمد دو تن از باشندگان شهر کابل می‌گویند حکومت همواره به تعهد شان در باره جلوگیری از آلودگی هوا پشت‌پا زده‌ و عمل نکرده‌است: "این سراسر مرض است به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا؛ سرفه زکام بیش‌تر شده‌است که زیاد آن کرونا است. از همین آب و هوا پیدا می‌شود این سراسر میکروب است. این زهر است که تنفس می‌کنیم؛ از حکومت هیچ توقع نداریم."

"از دولت یک خواست داریم که همین موترهایی که دود زیاد تولید می‌کنند و هوا را آلوده می‌کنند حکومت باید جلو آن را بگیرد چرا که وقتی تنفس می‌کنیم به وجود ما ضرر می‌رساند. "

آرشیف
آرشیف

باشندگان کابل با اشاره به موضع جدید امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری می‌گویند که اگر مسئولان بلندپایه به گفته‌های خود عمل کنند نتیجه آن موثر خواهد بود.

آقای صالح امروز یکشنبه (۱۱ عقرب) در صفحه‌ی فیسبوکش در ادامه به فیصله‌هایش این‌بار در فیصله چهاردهم نوشته که باشندگان شهر کابل نگران اند که فصل زمستان فرا رسیده‌ و هوا آلوده شده‌است؛ اما حکومت در این عرصه گامی نمی‌بردارد.

او نوشته‌است که این‌گونه نیست و این‌بار براساس حکم رئیس جمهور ۶۰۳ بلند منزلی که ۴۰ درصد در آلودگی هوا نقش دارند؛ اگر فلترهای هوا را نصب نکنند؛ مقام‌های درجه اول؛ دوم و سوم اداره ملی حفاظت از محیط زیست از وظیفه‌های شان برکنار خواهند شد.

او گفته‌است که اداره حفاظت از محیط زیست باید این حکم را جدی گرفته و به مردم در مورد نصب این فلترها معلومات دهد.

آقای صالح تاکید کرده که این‌بار گذشتن از این موضوع عادی نیست.

در همین حال رضوان مراد رئیس دفتر مطبوعاتی و روابط عامه معاونیت اول ریاست جمهوری در گفت‌وگو با رادیو آزادی می‌گوید که این فیصله به گونه‌ی جدی عملی خواهد شد: "هنگامی‌که معاون نخست رئیس جمهور گفته که رهبری اول؛ دوم و سومش برکنار می‌شوند؛ هدفش این است که آلودگی هوا در شهر کابل برای باشندگان کابل به نگرانی مبدل شده‌؛ اداره محیط زیست یا حفاظت از محیط زیست مکلف است که این ۶۰۳ بلند منزل را مجبور کند تا فلترهای هوا را نصب کنند. چرا که این مسئولیت اداره حفاظت از محیط زیست است اگر این اداره مسئولیت خود را ادا نکند هوای زهری به مردم تولید خواهد شد و به این معنی‌ است که این اداره اقدام نمی‌کند."

در همین حال نیک محمد رئیس بخش نظارت و تفتیش اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید که هماهنگی لازم به هدف جلوگیری از آلودگی هوا در میان اداره‌های مربوط به میان آمده‌است:‌ "اداره ملی حفاظت از محیط زیست نیز پلان دارد و مطابق به حکم مقام عالی ریاست جمهوری، پلانی که ما آماده کرده‌ایم مجموع فعالیت‌های آلوده کننده را که حمام، حوض‌های آب‌بازی، هوتل‌ها، فابریکه‌ها، کلچه‌‌پزی‌‌ها، قنادی‌ها و در حدود ۴ هزار و ۳۰۰ فعالیت را ما نظارت کردیم. از این جمله شماری که سیستم خود را اصلاح نکردند مسدود کردیم و جریمه‌های محیط زیستی را تطبیق کردیم این پروسه ما تا اخیر سال ادامه دارد و هفت تیم نظارتی را از این لحاظ در ساحه توظیف کردیم."

آقای نیک محمد می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۲۰ در شهر کابل و شماری دیگر از ولایت‌ها برای حفاظت از محیط زیست رهنمود منظم ایجاد شده و در حال تطبیق است.

گران بودن چوپ در فصل زمستان؛ کم‌بود برق؛ فقر در میان مردم و کم‌بود مواد سوختی باعث شده شماری زیادی‌ها از زغال سنگ برای گرم کردن خانه‌های شان استفاده کنند آن‌چه که خود یکی از عامل‌هایی آلودگی هوا است.

نگرانی‌ها از آلودگی هوا در شهر کابل در حالی است که بربنیاد معلومات اداره ملی حفاظت از محیط زیست و سازمان صحی جهان سال‌پار ۲۶ درصد مرگ‌ومیر به دلیل آلودگی هوا بود.

شماری از آگاهان صحی می‌گویند اگر از آلودگی هوا جلوگیری نشود باعث بیماری‌های تنفسی، شش، سرفه و به مانند آن خواهد شد؛ بیماری‌های که باعث مرگ تدریجی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG