لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

دو دهه پس از حضور امریکا در افغانستان؛ وضعیت پایگاه بگرام چگونه است؟


آرشیف، میدان هوایی بگرام
آرشیف، میدان هوایی بگرام

با ایجاد پایگاه نظامی نیروهای بین‌المللی در میدان هوایی بگرام که از آن حدود دو دهه می‌گذرد، حالا این پایگاه در حال تغییر است.

کارگران افغان که بیشتر شان از محلات نزدیک به این پایگاه نظامی اند، می‌گویند که از کار اخراج شده‌اند.

ذکرالحق ۳۴ ساله یکی از صدها کارگری است که می‌گوید به تازگی کارش را در میدان هوایی بگرام از دست داده‌است.

وی گفت: "در یک دیپارتمنت سر کاریگر بودم، از لحاظ اقتصادی وضعیت ما خوب بود، به جز از فامیل خود دو فامیل دیگر ناتوان را هر ماه کمک می‌کردم، رفتن خارجی‌ها بالای ۸۰ فیصد مردم تأثیر گذاشته است، ۸۰ فیصد مردم بی‌کار استند."

ذکرالحق در قریۀ جان قدم ولسوالی بگرام ولایت پروان زندگی می‌کند، محلی در نزدیکی میدان هوایی بگرام، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان.

او می‌گوید که مزد خوبی داشت، ماهانه ۸۰ هزار افغانی، اما حال از بی‌کاری نگران است به دلیل کاهش حضور نظامی نیروهای امریکایی در میدان هوایی بگرام او کارش را از دست داده‌است.

آرشیف، پایگاه هوایی بگرام
آرشیف، پایگاه هوایی بگرام

عبدالرقیب ۴۲ ساله از باشندگان دیگر ولسوالی بگرام هم کارش را در میدان هوایی بگرام از دست داده‌است.

عبدالرقیب می‌گوید: "در یک ماه ۳۰ هزار معاش می‌گرفتم، در خانه هفت نفر زندگی می‌کردیم. همین پول کافی بود، در آن وقت مردمی‌که در بگرام کار می‌کردند وضعیت زندگی‌شان بهتر بود."

در مورد تعداد گارگران افغان که در پایگاه نظامی بگرام کار می‌کردند مسئولان محلی معلومات ندارند و نیروهای بین‌المللی نیز در این مورد چیزی نمی‌گویند.

عبدالشکور قدوسی ولسوال بگرام به این باور است که حضور نیروهای امریکایی در این پایگاه تأثیرات خوب انکشافی را بر محل گذاشته بود.

آقای قدوسی گفت: "در رابطه به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در شرایط فعلی که دشمن بسیار کوشش دارد از طریق جنگ قدرت را بگیرد این یک نگرانی بزرگ برای مردم می‌باشد. از این ترس دارند که با خارج شدن نیروهای آمریکایی به جنگ داخلی دچار نشویم، موجود بودن نیروهای آمریکایی در افغانستان و در پایگاه بگرام از نگاه اقتصادی در محلات تأثیرات خود را داشته است، در بخش‌های صحت،‌ معارف، زراعت ما را همکاری می‌کردند."

ولسوال بگرام از بدتر شدن وضعیت امنیتی در این ولسوالی نیز نگران است.

نیروهای امریکایی در پایگاه هوایی بگرام
نیروهای امریکایی در پایگاه هوایی بگرام

حال که بسیاری از کارگران محلی شغل‌های پر درآمد خود را از دست داده‌اند و تعداد نیروهای امریکایی در أفغانستان هم به چهار و نیم هزار کاهش یافته، بازار نزدیک پایگاه بگرام هم از رونق افتاده و در حال نابودی است.

۱۹ سال پیش با استقرار بخشی از نیروهای امریکایی در میدان هوایی بگرام بازار پر جنب‌وجوشی در نزدیک پایگاه ساخته شد.

فرهاد ۲۳ ساله یکی از دکانداران از کمرنگی بازار قصه می‌کند.

فرهاد می‌گوید: "در سابق مال آمریکایی‌ها بیشتر خارج می‌شد، حالا نمی‌شود و مردم هم بیشتر در این بازار نمی‌آیند، دروازه میدان بسته شد. کارگرهای میدان را کشیدند، مردم رزق و روزی‌اش را از هیمن جا پیدا می‌کردند و حالا بی‌کاری بیشتر شده‌است، امریکایی‌ها وقتی یک چیزی را استفاده می‌کردند باز کهنه‌اش در بازار می برآمد از قبیل بوت، کرمچ، چاینک."

فرهاد می‌گوید که دیوارهای بلندبالای کانکریتی گرداگرد پایگاه هم به تازگی برداشته شده‌است.

اما او به یاد دارد که در نخستین سال‌های پس از استقرار نیروهای بین‌المللی در میدان هوایی بگرام ساحۀ آن به داخل روستاهای همجوار گسترش داده شده بود.

امضای توافق‌نامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافق‌نامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

به اساس توافق ماه فبروری میان امریکا و طالبان، همه نیروهای امریکایی تا نیمه‌های سال ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون خواهند شد، به شرط آن‌که طالبان به وعده‌های خود در کار مبارزه با تروریزم وفا کنند.

ذکر الحق می‌گوید، در کنار از دست دادن کارش حال از این هم نگران است که کار کردن با نیروهای امریکایی چه خطرهای بالقوه‌ای در پی خواهد داشت.

او می گوید، اگر همه نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شوند، طالبان مسلح به زودی بر محلات‌شان حاکم خواهند شد و ترس از آن دارد که به‌خاطر سابقه کارش با نیروهای امریکایی، طالبان با وی چه برخوردی خواهند داشت؟

XS
SM
MD
LG