لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

باشندگان کابل: پرچاوی برق مردم را با مشکل مواجه کرده است


آرشیف، بخشی از غرب شهر کابل
آرشیف، بخشی از غرب شهر کابل

با سرد شدن هوا شماری از باشندگان شهر کابل از پرچاوی‌ برق شکایت دارند. آنان می‌گویند در چند روز گذشته در ۲۴ ساعت به گونۀ محدود برق دارند و بیشتر وقت‌ها در تاریکی به‌سر می‌برند.

آنان می‌گویند این برق برای رفع نیازمندی‌های آنان بسنده نیست.

زینب یوسفی و عمر دو تن از باشندگان شهر کابل در مورد چنین می‌گویند: " پرچاوی‌ برق بسیار زیاد است و اصلاً منظم نیست وقت رفتن و آمدن آن معلوم نیست مردم بسیار با مشکل دچار هستند. شاگردان و محصلان درس می‌خوانند خیلی برای شان مشکل است و اگر در این عرصه کار شود و صدای شهروندان شنیده شود خوب است."

"از طرف روز هیچ برق نمی‌باشد شب هم برق ساعت ۹ یا ۱۰ و بعضی وقت هیچ نمی‌آید. هوا هم سرد شده و زمستان در راه ‌است و حالا بدون برق چاره نمی‌شود."

با این همه مسئولان شرکت برشنا نیز می‌پذیرند که با سرد شدن هوا پرچاوی‌ها افزایش می‌یابند اما آنان می‌گویند تلاش دارند با تنظیم برق در وقت‌ها و ساعت‌های مشخص، پر‌چاوی‌ها را کاهش دهند.

وحیدالله توحیدی سخنگوی دافغانستان برشنا شرکت
وحیدالله توحیدی سخنگوی دافغانستان برشنا شرکت

وحید‌الله توحیدی سخنگوی دافغانستان برشنا شرکت روز دوشنبه (۱۲ عقرب) به رادیو آزادی گفت: "از طرف شبانه طبیعی است که در بعضی منطقه‌ها پرچاوی خواهیم داشت بخاطری که مصارف برق بلند است و طبیعی است که باسردی هوا شبانه با کم‌بود برق روبرو خواهیم شد و فعلاً پرچاوی‌های ما در محدودۀ حداقل ۲ ساعت و حداکثر تا ۴ ساعت است."

آقای توحیدی افزود پرچاوی‌ها در همه جا به گونۀ یک‌سان تطبیق خواهد شد به استثنای بخش‌های نخست که آن شامل شفاخانه‌ها؛ اداره‌های امنیتی؛ اداره‌های دولتی و پارک‌های صنعتی می‌شوند.

این در حالی است که ازبیکستان در دو روز گذشته تورید برق خود را به دلیل پا‌ک‌کاری دستگاه‌های برق از ۴۵۰ به ۲۰۰ میگاوات کاهش داده بود و از این سبب پایتخت کشور گواه پرچاوی‌ بیش‌تر برق بود.

بر بنیاد آمار دافغانستان برشنا شرکت در فصل بهار نیازمندی برق کابل تا ۲۰۰ الی ۲۳۰ میگاوات برق است اما این نیازمندی در فصل زمستان به ۶۵۰ تا ۷۰۰ میگاوات می‌رسد و این شرکت از منابع داخلی و خارجی تنها از ۴۵۰ تا ۴۸۰ میگاوات برق تامین کرده می‌تواند.

مهناز نوری

XS
SM
MD
LG