لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

نشریه بلومبرگ حمله به پوهنتون کابل را مورد بحث قرار داده‌است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

حملۀ مهاجمان مسلح بر پوهنتون کابل توجه نشریه‌های جهان را جلب کرده‌است.

  • بلومبرگ

نشریۀ بلومبرگ به تصاویری اشاره کرده که محصلان دختر و پسر را در حال فرار از محوطۀ پوهنتون نشان می‌دهد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دست داشتن این گروه در حمله را رد کرده‌است.

نصرالله ستانکزی، استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید، پوهنتون سیاسی شده‌است.
او به رادیو آزادی گفت، حمله زمانی صورت گرفت که نمایشگاهی با اشتراک مقام‌های ارشد دولت در حال برگزاری در پوهنتون بود.

یک هفته پیش، مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل نیز گواه حملۀ مرگباری بود که بر اساس گزارش‌ها در آن دست‌کم ۲۴ تن کشته و حدود ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به نوشتۀ نشریه، با وصف تلاش مذاکره کننده‌های صلح دولت افغانستان و طالبان به منظور بحث در مورد نقشۀ راه برای برقراری صلح در افغانستان، این کشور صحنۀ افزایش خشونت‌هاست.

نشریه می‌نویسد، گفت‌وگو‌های دو طرف در شهر دوحه، پایتخت قطر جایی‌که طالبان دفتر سیاسی دارند، روی کاهش خشونت‌ها در افغانستان هیچ تأثیری نداشته است.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در بارۀ آنچه که اخاذی طالبان خوانده، مطلبی را نشر کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد، طالبان از راننده‌های وسایط به شمول موتر‌های باربری در شاهراه‌ها معادل میلیون‌ها دالر پول می‌گیرند.

به نوشتۀ روزنامه، این در حالیست که نیروهای امریکایی در حال ترک افغانستان هستند.

روزنامه می‌نویسد، راننده‌ها و مسافران شکایت می‌کنند که نیروهای افغان از محوطۀ پوسته‌های‌شان بیرون نمی‌شوند و می‌گذارند طالبان از مردم پول بگیرند.

اما به نوشتۀ روزنامه، طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان حضور طالبان در شاهراه‌ها را پراکنده و ناپایدار خوانده است.

نیویارک تایمز به نقل از احمد سعید عظیمیان، معاون اتاق تجارت ولایت هرات نوشته است که طالبان در مسیر شاهراه کابل-هرات از درک اخاذی روزانه بین ۱۵۵ هزار دالر تا ۱۹۵ هزار دالر گردآوری می‌کنند.

روزنامه می‌نویسد، عبدالیقین احدی، از ولسوالان ولایت سمنگان گفته است، طالبان با استفاده از پول‌های که از مردم می‌گیرند، حمله‌ها در سراسر شمال افغانستان را تمویل می‌کنند.

احدی در ادامه افزوده است، تنها در منطقه‌اش، طالبان روزانه حدود ۲۶ هزار دالر از راننده‌های صدها لاری حامل ذغال سنگ می‌گیرند.

به نوشتۀ نیویارک تایمز، چون نیروهای امریکایی بر اساس موافقتنامۀ بیست و نهم ماه فبروری بر طالبان حمله نمی‌کنند، افراد این گروه به شاهراه‌ها بیرون می‌شوند و اخاذی می‌کنند.

در این مطلب نیویارک تایمز از واکنش طالبان در این مورد چیزی نیامده است. اما روزنامه به آنچه که ادامۀ اخاذی نیروهای پولیس در شاهراه‌ها خوانده، نیز اشاره کرده.

به نوشتۀ روزنامه، سخنگوی وزارت داخله گفته است، هر افسر پولیس که هنگام مطالبۀ رشوه دستگیر شده، مورد مجازات قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG