لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

روزنامه‌های کابل روی حمله مهاجمان بر پوهنتون کابل تمرکز کرده‌اند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز سه‌شنبه (۱۳ عقرب) کابل همه در مورد حملۀ مرگ‌بار روز گذشته بر پوهنتون کابل نوشته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه‌ی هشت صبح نوشته برای گروه‌های مسلح میان افراد نظامی و غیر نظامی هیچ فرقی وجود ندارد؛ زیرا نظامیان مخالف آنان اند و غیر نظامیان به مانند آنان نیست از این لحاظ هر دو را می‌کشند و به آنان رحم نمی‌کنند.

در سرمقاله‌ آمده که گروه‌های مسلح به این سبب بر غیر نظامیان حمله‌ می‌کنند، زیرا آنان توان دفاع از خود را ندارند و به همین علت در هر جا هر کسی مورد هدف قرار می‌گیرد.

روزنامه نوشته‌است که اگر به حمله‌ها در مرکز‌های آموزشی؛ محل‌های کار و مراسم‌های دینی توجه شود دیده‌ می‌شود که این گروه‌ها بیش‌تر غیر نظامیان را می‌کشند. به باور نویسنده پس لازم است که هر شخصی افزون بر دولت خود‌اش نیز از جان‌اش محافظت کند.

  • مسیر

روزنامه‌‌ی مسیر نوشته که حمله‌ی دیروز دوشنبه (۱۲ عقرب) به پوهنتون کابل که در آن ۲۲ نفر جان باختند و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند یک رویداد بی‌مانند؛ ظالمانه و وحشیانه غیر انسانی است.

به باور نویسنده این حمله را آن حلقه‌های استخباراتی طرح کرده‌اند که هیچ‌گونه ارزش‌های اسلامی و انسانی را نمی‌شناسند و نه به آن احترام می‌گذارند.

نویسنده با تأکید نوشته‌است که در باره‌ی این حمله و طراحان آن باید به گونه‌ی واضح گفته شود؛ حکومت‌ باید تمامی سند‌ها و شواهد خود را شریک کند و اگر طالبان در این مورد چیزی می‌فهمند با مردم شریک کنند؛ زیرا این راهی‌ست که قاتلان اصلی این رویداد معلوم می‌شود.

در پایان سرمقاله آمده‌است که ادعا‌ها و استفاده‌های سیاسی و تبلیغاتی نه‌تنها که جلو این چنین حمله‌ها را نمی‌گیرد بل با خون قربانیان نیز برخورد غیر مسئولانه می‌کنند.

  • انیس

روزنامه‌ی دولتی انیس نوشته‌است که افغانان مسیر آموزش؛ دانش و تحصیلی را که انتخاب کرده‌اند هرگز از آن باز نخواهند گشت.

پس از آن در سرمقاله آمده‌است که ادامه‌‌ی خشونت‌ها در کشور زمینه‌ی رشد دیگر گروه‌های مسلح را فراهم کرده‌است تا با استفاده از این وضعیت از غیر نظامیان قربانی بگیرند و حالت جاری را پیچیده‌تر کنند.

نویسنده توصیه می‌کند تا نیروهای دفاعی و امنیتی افغان دست به‌کار شوند تا برای افغانان فضای زندگی مصون را فراهم کنند.

  • ویسا

روزنامه‌ی ویسا نوشته که هیئت‌های حکومت افغانستان و طالبان در گفت‌وگو‌های صلح از موضع‌های جدی خود بگذرند، زیرا همین موضع‌های جدی آنان است که روند صلح را با چالش مواجه کرده‌ و با آن خشونت‌ها نیز افزایش یافته‌است.

به‌گفته‌ی نویسنده، اگر این فرصت از دست برود و صلح به میان نیاید این نبرد‌ها افزایش خواهد یافت و اداره‌ی آن از دست طالبان و حکومت افغانستان برون خواهد شد.

XS
SM
MD
LG