لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

با خروج نیروهای امریکایی شمارِ از افغان‌ها بیکار شده اند


آرشیف
آرشیف

پایگاه نظامی هسکه مینۀ ننگرهار که زمانی محل بود و باش شمار زیادی از نظامیان امریکایی بود، در حال حاضر محل تنظیم عملیات‌های نیروهای سرحدی افغانستان است.

پیش از این در اینجا شماری از افغانان با نظامیان امریکایی کار می‌کردند.

پس از رفتن نیروهای امریکایی از این مرکز نظامی، در حال حاضر شمار زیادی از آنان خانه‌نشین شده اند.

محمدایوب و سید رحمان ولی، دو تن از آنان می‌گویند: "قبلاً که امریکایی‌ها در اینجا حضور داشتند، کار و بار مردم هم با آنان خوب بود، اما حالا که اینجا را ترک کردند، مردم بیکار شده اند. کسی کارگرشان بود، کسی مستری‌شان بود در کل روزگار مردم با آنان خوب بود."

"شش ماه پیش که نیروهای خارجی اینجا حضور داشتند، کار برخی مردم ما با آنان جور بود، برخی‌ها انجنیران‌شان بود، برخی برای شان آب میاورد، همین که آنان از اینجا رفتند، این افراد هم بیکار شدند."

پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام
پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام

وضعیت در پایگاه نظامی بگرام هم نسبت به گذشته تغییر کرده است.

در مقایسه با گذشته در حال حاضر در این پایگاه هزاران نظامی امریکایی حضور ندارند و شمار کارکنان افغانی هم با کاهش نیروهای خارجی در این پایگاه محدود شده است.

در اینجا افرادی که با نیروهای امریکایی کار می‌کردند و از درآمدشان راضی بودند.

جان باز و احمد فیاض، دو تن از آنان می‌گویند: "من در بخش آب کار می‌کردم، در تانکر آب کار می‌کردم، اما از کار اخراج شدم، شش سال کار کردم و از کارم راضی بودم."

"زمانی که امریکایی‌ها کم شدند بازار ما هم کم‌رنگ شد، حالا مال هم بیرون نمی‌شود، زمانی که امریکایی‌ها زیاد بودند، مال زیادی هم بیرون می‌شد و کاهش‌شان بالای کار و بار ما زیاد تاثیر منفی گذاشته است."

نه تنها در ننگرهار و پروان بلکه در کندهار، هلمند و شماری از ولایت‌های دیگر افغانستان هم افراد زیادی که با نیروهای امریکایی کار می‌کردند، می‌گویند که با خروج تدریجی این نیروها آنان بیکار شده اند و یا هم کار و بارشان از رونق گذشته‌اش افتاده است.

امضای توافق‌نامه آوردن صلح میان امریکا و طالبان در دوحه
امضای توافق‌نامه آوردن صلح میان امریکا و طالبان در دوحه

نزدیک به شش ماه پیش با امضای توافق‌نامۀ آوردن صلح میان امریکا و طالبان در قطر، خروج تدریجی نیروهای امریکایی هم از افغانستان آغاز شد. امریکا پایگاه‌های نظامی‌اش را در افغانستان یا ویران کرده و یا هم به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار کرده است.

پیش از این دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا گفته بود که تمام نیروهایش در افغانستان را تا جشن کریسمس از این کشور بیرون خواهد کرد.

حالا که انتخابات امریکا در آستانۀ برگزاری است و آقای ترمپ هم یکی از نامزدان ریاست جمهوری است، آگاهان به این باور هستند که این اظهارات وی یک شعار انتخاباتی بود.

اما دیده شود که آقای ترمپ در صورت کامیابی دوباره‌اش در این انتخابات به این گفته‌اش عمل خواهد کرد یا نه؟

XS
SM
MD
LG