لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

'اگر شماری از نامزدوزیران به مجلس معرفی نشوند بودجۀ شان قطع خواهد شد'


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید یا وزیران دولت در امور صلح، امور پارلمانی، امور شهدا و معلولان و رسیدگی به حوادث طبیعی به این مجلس معرفی شوند یا هم بودجۀ شان قطع خواهد شد.

ولسی جرگه افغانستان گفته که در کنار وزیران کابینه، چهار وزیر دولت نیز برای گرفتن رای اعتماد باید به این جرگه معرفی شوند.

میر رحمان رحمانی رئیس این جرگه در نشست عمومی امروز (چهارشنبه، ۱۴ عقرب) گفت که این تصمیم براساس مصوبه پیشین این جرگه اتخاذ شده است.

آقای رحمانی گفته که اگر وزیران دولت در امور صلح، رسیدگی به حوادث طبیعی، امور شهدا و معلولان و پارلمانی رای نگیرند، برای وزارت‌خانه‌های شان بودجه داده نخواهد شد.

میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان
میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان

آقای رحمانی افزود: "وزیران دولت در امور پارلمانی، در امور رسیدگی به حوادث، در امور شهدا و معلولان و در امور صلح یا بیایند از ولسی جرگه رای بگیرند و یا هم به‌گونه مطلق نزد ما بودجه ندارند."

این درحالی است که رئیس جمهوری افغانستان در سال‌های اخیر وزارت دولت در امور صلح، وزارت دولت در امور شهدا و معلولان و وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث را ایجاد کرده است.

همچنین وزارت دولت در امور پارلمانی بیش از ده سال می‌شود که فعالیت دارد.

اما حالا ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که وزیران این وزارت‌خانه‌ها باید مانند اعضای دیگر کابینه از این جرگه رای اعتماد بگیرند.

دفتر رئیس جمهوری از اظهار نظر دراین مورد خودداری کرد.

اما شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه به رادیو آزادی گفت که در مورد بودجه این وزارت‌خانه‌ها بر بنیاد تصمیم ولسی جرگه اجرا خواهد شد.

شمروز خان مسجدی
شمروز خان مسجدی

آقای مسجدی افزود: "اگر فیصله خانه ملت باشد وزارت مالیه در چوکات قانون با این فیصله برخورد می‌کند یعنی اگر ولسی جرگه رای داده باشد که که این نهادها و وزارت‌خانه‌های واحد‌های بودجوی نیستند و برای شان بودجه ای داده نشود، ما مطابق قانون به آن عمل می‌کنیم."

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تمام نامزدان وزیران کابینه و دو نامزد رئیس را حدود دو هفته پیش به ولسی جرگه برای گرفتن رای اعتماد معرفی کرد.

هیئت اداری این جرگه گفته که در حال حاضر سرگرم بررسی اسناد نامزدان هستند و پس از تکمیل این روند، پروسه رای دهی به نامزدان آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG