لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

واکنش وزارت حج و اوقاف و عالمان دینی، پس از حمله بر پوهنتون کابل


تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل
تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل

سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گوید، هیچ دلیل شرعی برای ادامه جنگ در افغانستان وجود ندارد و طالبان باید به‌جنگ پایان دهند.

وزارت حج و اوقاف، مرجع تائید اهل تشیع و شورای علمای افغانستان به روز چهارشنبه در یک نشست خبری، طالبان را متهم به‌کشتار مردم کردند.

اما طالبان قبل از این با نشر اعلامیه‌ای دست داشتن در حمله بر پوهنتون کابل را رد کرده اند.

محمد قاسم حلیمی سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان در این نشست خبری گفت هرچند هیئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان مطابق به احکام قرآنی در مذاکرات حضوردارند، اما طالبان در مقابل قرآن توافقنامه دوحه را ترجیح می‌دهند.

محمد قاسم حلیمی سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان
محمد قاسم حلیمی سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان

آقای حلیمی افزود: "هیئت مذاکره‌کننده افغان در چوکات احکام قرانی در مذاکرات نشسته اند، اما طالبان در مقابل توافقنامۀ دوحه را ترجیح می‌دهند، آن‌ها هر روز جنگ می‌کنند، هر روز حمله می‌کنند و انسان‌های بی‌گناه مرا می‌کشند."

آقای حلیمی گفت: "پیش از این طالبان دلیل جنگ‌شان در افغانستان موجودیت نیروهای امریکایی عنوان می‌کردند، اما به گفته وی حالا این مسئله با امریکایی‌ها حل شده است و هیچ دلیل شرعی برای ادامه جنگ در افغانستان وجود ندارد.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده، می‌گوید که مقام‌های کابل وارخطا از این هستند که نیروهای امریکایی در حال بیرون شدن از افغانستان استند.

در نشست وزارت حج و اوقاف و عالمان دین آیت‌الله بهسودی رئیس مرجع تائید اهل تشیع افغانستان کشته و زخمی شدن محصلان پوهنتون را محکوم کرده، در ضمن از رئیس جمهور خواست، تا برای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور صلاحیت کامل دفاعی را بدهد.

او افزود: "من این حمله را مصیبت و فاجعه برکشور می‌دانم، از رئیس جمهور کشور می‌خواهم، هر موانع که قبل از این در برابر قوای دفاعی کشور وجود داشت، آن‌را برطرف سازد،تا آنها بتوانند از کشور، دین وحیثیت مردم دفاع کنند،حالا معلوم است که برای ادامه جنگ درکشور هیچ دلیلی وجود ندارد، تعجب می‌کنم که عاملان این قضیه با خارجی‌ها صلح می‌کنند، اما با مردم صلح نمی‌کنند."

ازسوی دیگر در همین روز شبکۀ منطقه‌ای زنان در کابل در یک نشست روی این مسئله تاکید کردند تا دوطرف درگیر فرصت‌های به‌میان آمده برای صلح را نباید از دست بدهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود، که حملۀ مهاجمان بر پوهنتون کابل به روز دوشنبه ۲۲ کشته و۴۰ دیگر زخمی برجا گذاشت.

گروه دولت اسلامی یا (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

XS
SM
MD
LG