لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

کارخانه ای در هرات 'برای جلوگیری از آلودگی هوا، پشم شیشه تولید می‌کند'


کارخانه تولید پشم شیشه در هرات
کارخانه تولید پشم شیشه در هرات

کارخانه‌ای در هرات از بوتل‌های پلاستیکی مشروبات غیرالکلی و انرژی‌زا، پشم شیشه تولید می‌کند، تا جلو آلودگی محیط زیستی را بگیرد.

مسئول این کارخانه می‌گوید که روزانه ۳۰ تُن زبالۀ پلاستیکی را پروسس می‌کنند و با این کار حدود ۹۰ درصد از واردات پشم شیشه از ایران جلوگیری شده.

بوتل‌های مشروبات غیرالکلی و انرژی‌زا پس از جمع‌آوری از سطح شهر به کارخانۀ بازیافت از مواد پلاستیک در شهرک صنعتی ولایت هرات تخلیه می‌شود، تا پس از شست‌وشو و آسیاب شدن، به پشم شیشه تبدیل شود.

کارخانه تولید پشم شیشه در هرات
کارخانه تولید پشم شیشه در هرات

پشم شیشه به مانند پنبه است و در ساخت پوشاک، توشک، بالش، کمپل و در ساختمان سازی برای گرما و سرما در افغانستان استفاده می‌کنند.

ظریف اسحاق‌زی به ارزش یک‌و‌نیم میلیون دالر امریکایی در کارخانۀ تولید پشم شیشه سرمایه‌گذاری کرده و با گذشت پنج سال، کار و بارش رونق یافته.

او افزود: "روزانه ما ان‌شاءلله ۳۰ هزار کیلوگرام تولید می‌شود، این‌ها [پشم شیشه] سابق از ایران و پاکستان می‌آمد، حالا ان‌شاءالله که ما این کارخانه را فعال ساختیم، ۹۰ فیصد جلوگیری از واردات پشم شیشه شده."

کارخانه تولید پشم شیشه در هرات
کارخانه تولید پشم شیشه در هرات

در این کارخانه، اکنون ۳۰۰ تن کار می‌کنند.

نجیب‌الله از کارگران این کارخانه می‌گوید که بارها برای پیدا کردن لقمه نانی به‌طور قاچاقی به ایران رفته بود. اما حالا مجبور نیست چنین بکند.

او می‌افزاید: "از وقتی که من به این شرکت کار می‌کنم، نسبتاً وضعیت اقتصادی من خوب شده و دیگر ضرورت بر این ندارم که به کشورهای بیگانه بروم و کار کنم."

در کنار کاریابی، کارخانۀ پشم شیشه بر واردات، خرید و فروش در بازار و همچنان محیط زیست هم اثر گذاشته.

بازار هرات در چنگ فروش پشم شیشۀ ساخت شهرک صنعتی هرات است.

کارخانه تولید پشم شیشه در هرات
کارخانه تولید پشم شیشه در هرات

نثار احمد محمدی، یکی از فروشندگان می‌گوید: "تقریباً شش سال می‌‎شود که روند واردات پشم شیشه از ایران متوقف شده، به‌دلیل این که پشم شیشه در شهرک صنعتی هرات تولید می‌شود و از لحاظ کار و کیفیت هم از جنس ایرانی خیلی بهتر و مناسب‌تر است."

با رشد جمعیت، حجم بلند تولید زباله در هرات نگرانی‌ها مبنی بر آلودگی محیط زیست را افزایش داده.

اما نصیر احمد فضلی، رئیس محیط زیست هرات به افزایش سرمایه‌گذاری در بازیافت زباله خوش‌بین است.

آقای فضلی می‌گوید: "در ولایت هرات ۸۰۰ متریک تُن زباله تولید می‌شود که از آن مقدار ۱۵ الی ۱۵.۵ درصد مواد پلاستیکی است و ایجاد چنین کارخانه‌هایی می‌تواند که تأثیرات مفیدی بر بازیافت زباله‌ها داشته باشد و جمع‌آوری مواد پلاستیکی که باعث آلودگی آب، خاک و هوا می‌شود، در فابریکه‌ها می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد."

کارخانه تولید پشم شیشه در هرات
کارخانه تولید پشم شیشه در هرات

تا پنج سال پیش، زباله‌های پلاستیکی از هرات به پاکستان و ایران جهت بازیافت برده می‌شد، اما به گفتۀ مسئولان حالا انتقال چنین زباله‌ها با فعالیت کارخانه‌های تولید پشم شیشه کاهش یافته.

اما نصیر احمد فضلی رئیس محیط زیست هرات می‌گوید که برای تبدیل شدن صدها هزار کیلوگرام زبالۀ پلاستیکی به پشم شیشه در هرات به سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز است.

XS
SM
MD
LG