لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

وزارت تحصیلات‌عالی طرح تأمین امنیت پوهنتون‌ها را روی دست گرفته است


وزارت تحصیلات‌عالی افغانستان می‌گوید که کار روی طرحی را به‌منظور تأمین امنیت همه پوهنتون‌های دولتی روی دست گرفته است.

پس از حمله بر پوهنتون کابل وزارت تحصیلات‌عالی افغانستان می‌گوید که برای حفاظت جان دانشجویان و بهبود امنیت پوهنتون‌های دولتی طرح امنیتی‌ای را تهیه می‌کند.

مسئولان این وزارت امروز در یک نشست خبری در کابل گفتند که این طرح چند بخش خواهد داشت تا بتواند درآینده جلو این گونه حمله‌ها را بگیرد.

این وزارت اما جزییات کامل این طرح را با رسانه‌ها شریک نکرد.

نوراحمد درویش، معین مالی و اداری وزارت تحصیلات عالی گفت: "موضع وزارت تحصیلات عالی این است که باید روی یک طرح امنیتی برای همه‌ پوهنتون‌های دولتی کار کنیم که در آینده چگونه می‌توان جلو این چنین حمله‌ها را گرفت و بلاخره این‌گونه رویداد‌ها در پوهنتون‌ها کم شود."

وزارت تحصیلات‌عالی در حالی برای ۳۹ پوهنتون دولتی طرح امنیتی تهیه می‌کند که در هیچ یک از پوهنتون‌های دولتی افغانستان اتاق امنی برای حالت‌های اضطراری وجود ندارد.

هرچند این وزارت ساختن اتاق امن برای دانشجویان در هر پوهنتنون را دشوار می‌داند، اما آگاهان حالت‌ها اضطراری می‌گویند، ساختن اتاق امن در داخل هر ساختمانی آسان و کم‌هزینه است.

محصلین پوهنتون کابل
محصلین پوهنتون کابل

شیرین‌آقا صمیم، مشاور وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث به رادیو آزادی می‌گوید: "پوهنتون کابل یک مرکز بزرگ آموزشی در کشور است و شمار محصلان که در یک‌جا درس می‌خوانند هم زیاد است و برای هر پوهنزی ساختمان‌های جداگانه‌است پس ایجاد یک اتاق محافظتی یا مکانی که بتواند برای محصلان امنیت داشته باشد نیاز جدی است. "

شماری از دانشجویان پوهنتون کابل که پس از حمله بر این پوهنتون نزدیک به ۱۶ هم‌صنفی خود را از دست داده‌اند، انتقاد می‌کنند که هنوز هم مکانی برای تدریس ندارند و به این دلیل ‌که در ساختمان ستاژ حقوقی درس می‌خواندند؛ مورد هدف قرار گرفتند.

آنا می‌گویند، ساختمانی که برای پوهنزی آنان ساخته شده با این‌که کارهای ساخت و ساز آن تکمیل شده، اما تاهنوز به آنان اجازه داده نشده تا در آن‌جا درس بخوانند.

اما محمد شفیع شریفی، معاون علمی پوهنتنون کابل می‌گوید که کار ساخت و سار پوهنزی اداره و پالیسی عامه هنوز هم تکمیل نشده است.

آقای شریفی می‌افزاید: "کارهای آخری این تعمیر مانده است، این تعمیر به گونه ی رسمی به ما تحویل داده نشده چرا که این پروژه تکمیل نشده‌است و تا هنگامی که همه مورد‌های آن بررسی نشود ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم."

به نظر می‌رسد که برق این ساختمان تا هنوز وصل نشده‌است؛ به گفته‌ی مسئولان پوهنتون کابل وصل کردن برق آن در قرارداد نیامده‌است؛ آن‌چه که شماری از دانشجویان و استادان این پوهنتون از آن انتقاد می‌کنند.

پس از حمله بر پوهنتون کابل خواست‌ها بر تأمین امنیت مرکزهای آموزشی نیز زیاد شده‌است.

روز گذشته ولسی جرگه نیز از حکومت خواست تا برای تامین امنیت مرکزهای آموزشی یک طرح همه جانبه آماه کند.

XS
SM
MD
LG