لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

جنگ شدید در ولسوالی گیزاب؛ 'برخی مناطق به دست طالبان سقوط کرده است'


آرشیف، شماری از نیروهای افغان در ولایت ارزگان
آرشیف، شماری از نیروهای افغان در ولایت ارزگان

مقام‌های محلی ارزگان می‌گویند پس از نبرد شدید میان نیروهای افغان و جنگجویان گروه طالبان در ولسوالی گیزاب، ساختمان‌های ولسوالی، امنیت ملی و بازار این ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده اند.

لالی قوماندان امنیه این ولسوالی صبح امروز جمعه (۱۶ عقرب)‌ به رادیو آزادی گفت در حال حاضر صرف قوماندانی امنیه و یک کندک اردو در کنترل نیروهای افغان قرار دارند که آنها نیز از سوی جنگجویان گروه طالبان محاصره شده و اگر به اسرع وقت نیروهای تازه نفس به منطقه اعزام نشوند، سقوط خواهند کرد.

قوماندان امنیه ولسوالی گیزاب در مورد تلفات برخاسته از این درگیری چیز نگفت. به گفته آقای لالی آنها در قوماندانی امنیه ولسوالی در محاصره اند و ارتباط شان با شماری از ایست‌های امنیتی نیز قطع شده است: "شب گذشته در جریان نبرد شدید ساختمان‌های ولسوالی، امنیت ملی و بازار ولسوالی به دست طالبان افتاد. در حال حاضر شمار زیاد از پوسته های ما نیز در محاصره قرار دارند و ارتباطات ما با آنها قطع شده است. جنگ حالا هم جریان دارد و طالبان به سوی قوماندانی حرکت کرده اند."

از سوی دیگر یک منبع دولتی که خواست نامش گرفته نشود در صحبت با رادیو آزادی درگیری شدید در ولسوالی گیزاب را تأیید کرد و گفت که شماری از نیروهای افغان از اثر شدت جنگ به ولایت همجوار دایکندی عقب نشینی کرده اند.

موقعیت ولایت ارزگان در نقشه افغانستان
موقعیت ولایت ارزگان در نقشه افغانستان

اما مسئولین ولایت ارزگان سقوط ساختمان‌های ولسوالی، امنیت ملی و بازار ولسوالی به دست طالبان را رد کردند، اما گفتند که جنگ در این ولسوالی جریان دارد.

احمدشاه ساحل سخنگوی والی ارزگان امروز جمعه به رادیو آزادی گفت که سربازان تازه نفس به ولسوالی گیزاب رسیده اند.

آقای ساحل سقوط برخی ساحات ولسوالی گیزاب به دست طالبان را تأیید کرد و گفت که طالبان یک ساختمان خالی محبس را آتش زده اند:‌ "ما سقوط کدام مرکز در ولسوالی گیزاب به دست طالبان را به شدت رد می‌کنیم. طالبان قصد سقوط ولسوالی را داشتند اما پلان آنها از سوی نیروهای امنیتی افغان خنثی شد. در حال حاضر سربازان تازه نفس به این ولسوالی رسیده و عملیات مشترک نیروهای افغان برای سرکوب طالبان ادامه دارد."

از سوی هم اسدالله اندرابی قوماندان کندک اردوی ملی در ولسوالی گیزاب نیز در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرد که بازار ولسوالی گیزاب و شمار دیگر از مناطق آن به دست طالبان سقوط کرده است.

آقای اندرابی ادعا کرد که در جریان درگیری ۸ طالب مسلح کشته و ۸ تن دیگر زخمی شده اند.

گروه طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته است.

ولسوالی گیزاب که در ۸۵ کیلومتری ترینکوت مرکز ارزگان قرار دارد از چند ماه به این‌سو شاهد حملات طالبان بوده است.

گزارش: شریف‌الله شرافت

XS
SM
MD
LG