لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

ادامه شمارش آرای انتخابات امریکا؛ ترمپ بار دیگر خود را پیروز اعلام کرد


دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات جاری امریکا
دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات جاری امریکا

در حالی که شمارش آرای انتخابات ریاست جهموری امریکا دوام دارد، رئیس جمهور دونالد ترمپ کاندید حزب جمهوری‌خواه دوبار پیروزی خود خوانده خودرا اعلام کرد.

آقای ترمپ روز پنجم نومبر بدون ارائه شواهد اعلام نمود که پیروزی وی در یک تقلب علیه مردم امریکا و ماشین فاسد حزب دموکرات دزدیده شده است. او ادعا نمود که دخالت تاریخی پول، رسانه‌ها و تخنیکی در انتخابات صورت گرفته. این سخنان بعداً در تویت‌های خشمگین وی هم ظاهر شدند.

شکایت اساسی رئیس جمهور ترمپ به رای‌هایی ارتباط می‌گیرد که رای‌دهنده‌گان مستقیماً به صندوق رای نرفته اند. میلیون‌ها رای توسط اعضای اردو، مردم عام، امریکایی‌های خارج از کشور، شمار زیاد افرادی که بخاطر شیوع ویروس کورونا خانه‌های خودرا ترک نمی‌کنند، با پُست فرستاده شده اند.

در ایالات متحده امریکا شرایط پیشبرد انتخابات با قوانین ایالتی مطابق می‌باشد نه قوانین فدرالی یا مرکزی. از این رو یک شکل واحد انتخاباتی وجود ندارد و در روز انتخابات رای‌دهنده‌گان تنها رئیس جمهور را انتخاب نمی‌کنند بلکه برای انتخاب اعضای کانگرس و پارلمانهای ایالتی هم رای می‌دهند که همین پارلمان‌های محلی موقف مبارزات انتخاباتی را در محل تعیین می‌کند.

جریان انتخابات امریکا
جریان انتخابات امریکا

در چنین حالت هر ایالات در رابطه با رای‌گیری به‌شمول رای دادن از طریق پُست چه پُست عنعنوی باشد، چه ایمیل و چه هم انتقال فردی، مقررات جداگانه دارد.

هم چنان هر یک ایالت شکل تفتیش واجدین شرایط رای، طرز ثبت و مقایسه امضای آرای غیرحضوری را خودش تعیین می‌کند. در این حالت عوامل مختلف می‌تواند بر نتایج انتخابات تاثیرگذار باشد به‌طور مثال عدم رعایه مقررات از جمله عدم حفظ خصوصی بودن رای، استفاده پاکت‌های شفاف پُستی، امضای‌هایی که با امضای اصلی تفاوت دارند، تطابق نکردن اسم در سند رای با سند درج شده. به همین دلیل در هر انتخابات امریکا هزاران رای بی‌اعتبار اعلام می‌شوند.

مهم‌ترین نکته در رای غیرحضوری این‌است که رای قبل از ختم روز انتخابات داده شده باشد و سندی پُستی و یا سندی دیگری برای اثبات آن وجود داشته باشد تا طوری نشود که رای پُستی بعد از ختم انتخابات داده شده باشد. اگر رای قبل از ختم روز انتخابات داده شده باشد مشکلی وجود ندارد که این رای بعد از انتخابات به مرکز انتخاباتی برسد و حساب شود. البته این عمل شمارش آرا را به تاخیر می‌اندازد.

رئیس جمهور ترمپ در صحبت خود روز پنج نومبر ادعا نمود که کارمندان انتخابات در ایالت میشیگان به نظارات یک مرکز انتخاباتی اجازه نداند زیرا به گفته آقای ترمپ می‌خواستند رای‌های تکراری را حساب کنند. اما در اقدام قانونی، کمپاین رئیس جمهور ناکام شد و قاضی در ایالت میشیگان حکم داد که هیچ اساس قانونی برای متوقف ساختن شمارش آرا وجود ندارد.

در انتخابات امریکا نظارت بین‌المللی هم نقش دارد. سازمان امنیت و همکاری اروپا بر هشت انتخابات قبلی امریکا نظارت داشته است از جمله در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۸ یک هییت موقت ناظرین را فرستاده بود.

روز چهارم نومبر سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام نمود که با وجود بی‌نظمی‌ها در انتقال رای‌ها و بی‌اعتمادی‌های قانونی که دلیل آن بیشتر شیوع ویروس کورونا و انقطاب فضای سیاسی بود، اما انتخابات کنونی دقیق و منظم پیش برده شده و نتایج آن قابل اعتبار است.

XS
SM
MD
LG