لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

اقدام‌های جدی شاروالی کابل برای جلوگیری از آلوده‌گی هوای این شهر


نما ای از شهر کابل
نما ای از شهر کابل

شاروالی کابل به هدف جلوگیری از آلوده‌گی هوا به مالکان تمام بلندمنزل‌ها،کارخانه‌های تولیدی، هوتل‌ها، حمام‌ها و نانوایی‌ها هشدار داد.

شاروالی کابل می‌گوید، برای جلوگیری از آلوده‌گی هوا اقدامات جدی را آغاز کرده است.

سمیرا رسا سخنگوی شاروالی کابل روز شنبه به رادیو آزادی گفت که تا کنون ۵۸۸ بلند منزل را چک لیست کرده اند، که از جمله ۳۰۰ بلندمنزل دارای وسایل فلترکننده هوا بوده و برای بقیه هشدار داده اند.

بانو رسا افزود: "هرگاه مالکان این بلندمنزل‌ها تا ۱۵ قوس سال روان به این هشدار توجه نکنند، آنها را به نهادهای عدلی وقضایی معرفی می‌کنیم، یک تعداد از کارخانه‌ها، نانوایی‌ها، حمام‌ها، و رستورانت‌ها را که در آلوده‌گی هوا مقصر شناخته شده اند، نام‌های‌شان ثبت شده و از آنها خواسته شده است تا فلتر نصب کنند."

نما ای از شهر کابل
نما ای از شهر کابل

این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که بیش از یک‌ونیم ماه از فصل خزان سپری شده و زمستان درحال نزدیک شدن است.

بیشتر شهروندان کابل در نیمه ماه قوس اقدام به نصب بخاری در منازل‌شان می‌کنند.

بلند رفتن قیمت چوب، نبود برق منظم، بی‌بضاعتی مردم، کمبود مواد سوخت برای گرم کردن خانه‌ها، مصارف ذغال سنگ را که تا اندازه زیاد عامل آلوده‌گی هوا خوانده می‌شود را بالا برده است.

نما ای از شهر کابل
نما ای از شهر کابل

دراین حال شیرباز کمین‌زاده رئیس اتاق معادن و صنایع افغانستان می‌گوید، آنها به سفارشات شاروالی کابل توجه کرده اند و این مشکل به‌زودی برطرف می‌شود.

او افزود: "درجایی که کارخانه‌های تولیدی باشد، طبعاً آنجا دود است، سفارشات شاروالی کابل را مدنظر داریم، دربرخی از کارخانه‌ها فلتر نصب شده است، و برخی درحال نصب کردن هستند، به زودی این مشکل برطرف می‌شود."

شاروالی کابل درحالی دست به این اقدام زده است، که به اساس معلومات سازمان صحی جهان، سال گذشته ۲۶ درصد مرگ‌ومیر درافغانستان ناشی از آلوده‌گی هوا بوده است.

XS
SM
MD
LG