لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

انیس: فرصت به میان آمده صلح نباید از دست برود


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه های چاپ امروز یکشنبه (۱۸ عقرب) کابل در کنار مسایل دیگر بیشتر در مورد روند جاری صلح، ناامنی‌ها و قتل‌های هدفمند در شهر کابل مطالبی را به نشر سپرده اند.

هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته است پس از حمله بر پوهنتون کابل هیئت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان از نشست‌های رودررو با طالبان خودداری کرده است، اما روشن نیست که این اعتراض برای چند روز ادامه خواهد یافت.

در سرمقاله آمده است اگر هدف هیئت حکومت افغانستان فشار آوردن بر طالبان است که خشونت‌ها را کاهش دهند راه‌های دیگری هم وجود دارند.

سرمقاله نویس نگرانی دارد که خودداری کردن هیئت حکومت افغانستان از نشست‌های رودررو با طالبان روند جاری صلح را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند و وضعیت از این هم بدتر می‌شود.

در پایان سرمقاله آمده است کشورهای دیگر به شمول قطر که تسهیل کننده این روند هستند باید در وضعیت کنونی استوار باشند و تلاش‌های شان‌را برای آغاز گفتگوها بیشتر سازند.

انیس

رونامۀ انیس نوشته است روز به روز خشونت‌ها در افغانستان رو به افزایش اند، زیان آن‌را افغان‌ها به ویژه روند جاری صلح که از مدت زیادی مردم چشم براه آن هستند، می‌بینند.

نویسنده نوشته است فرصت به میان آمده صلح نباید از دست برود. به باور نویسنده جنگ جاری و افزایش خشونت‌ها مسئله ایست که فرصت به‌ میان آمده صلح را با تهدید مواجه می‌سازد.

شماری دیگر روزنامه ها روی قتل‌های هدفمند بخصوص چگونگی کشته شدن یما سیاوش خبرنگار پیشین افغان تبصره کرده اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با اشاره به کشته شدن یما سیاوش نوشته است پس از حمله بر مراکز علمی و اکادمیک حالا حمله بر شخصیت های برجسته آغاز شده است.

به اساس معلومات سرمقاله نویس این تاکتیک افراد مسلح است که ممکن پس از این یکبار دیگر حملات انتحاری و انفجاری آغاز گردد، پس لازم است نهادهای کشفی و امنیتی فعال باشند و از وقوع چنین حملات جلوگیری کنند.

دنیا

روزنامۀ دنیا نوشته است حکومت باید امنیت مردم را تامین کند.

با تحقیقات قربانیان و کشته شده‌ها دوباره زنده نمی‌شوند.

در سرمقاله آمده است که از ۲۰ سال بدین‌سو پس از هر حمله مقامات حکومتی آنرا با شدیدترین الفاظ محکوم کرده آنرا کار دشمنان می‌دانند.

نویسنده پیشنهاد می‌کند که بهتر اینست که حکومت قبل از وقوع رویداد خطر احتمالی را خنثی کند و برای جلوگیری آن تحقیقات همه جانبه را انجام دهد، نه آنکه پس از حادثه نظریات متفاوت را ارائه کند.

XS
SM
MD
LG