لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

امریکایی‌ها از پیروزی جو بایدن با شور و هلهله تجلیل کردند


استقبال امریکایی ها از پیروزی جو بایدن
استقبال امریکایی ها از پیروزی جو بایدن

صدای شور و هیجان توام با خوشی ناگهان از خانه‌ها و اپارتمان‌های مردم بلند شد. رانندگان وسایط در سرک‌ها هارن‌های موترهای خود را مسلسل به صدا درآوردند، دیگران با نواختن دهل در صحن منازل خود به رقص و پایکوبی پرداختند و بیرق‌های خاص بایدن و کماله هاریس را به اهتزاز درآوردند.

هنوز اعلان پایان نیافته بود که مردم به سرک‌های واشنگتن برآمدند و به سوی پارک عمومی در نزدیکی قصر سفید رو آوردند جای که گردهمایی‌های سیاسی معمولاً برگزار می‌شود.

آنها بیرق‌های امریکا و شعارهای مبارزات انتخاباتی خاص بایدن را با خود داشته پیروزی وی را جشن گرفتند.

برخی هواداران بایدن این آهنگ را که از سال ۱۹۶۹ رواج یافته به معنای :" نه نه هی هی ، ببوسش که برود " سردادند.

ولی همه‌گیری ویروس کرونا هنوز هم سایه افگنده و صحنه سیاست را دچار انقطاب کرده است. در حالیکه بایدن همواره به استفاده از ماسک اصرار داشته، ترمپ کسانی را که از آن استفاده می‌کردند بباد تمسخر می‌گرفت.

منتقدین می‌گویند دونالد ترمپ با برخی اقدامات خود چون منع ورود اتباع برخی کشورهای اسلامی به ایالات متحده و چگونگی برخورد با پناهجویان امریکای لاتین به ارزش‌های امریکا صدمه زده است.

آرون ریگینز یکتن از باشندگان واشنگتن که آهنگ می‌خواند و یک پوقانه را که روی آن نوشته شده بود "برو خدا حافظ "، بالا کرده بود، گفت: "من آنچه را که ادامه مردمسالاری است جشن می‌گیرم."

شور و خوشی امریکایی‌ها پس از اعلام برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا
شور و خوشی امریکایی‌ها پس از اعلام برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا

وی به رادیو اروپای آزاد گفت:" گمان می‌کنم که ترمپ آرزو دارد قدرت را به هر قیمتی که باشد در دست خود نگهدارد و من این را یک تهدید به نظام امریکا می‌پندارم."

گروه‌های پرشور و شادمان مردم گرد قصر سفید جمع شدند، رفت و آمد وسایط را مسدود ساختند ولی پولیس مانع این تظاهرات مسالمت آمیز نشد.

دونالد ترمپ با شهریان واشنگتن و شاروال موریل باوسر روابط تیره داشت.

پیروزی بایدن در انتخابات بعد از آن اعلان شد که وی رقیب خود را در ایالت پنسیلوانیا با تفاوت اندک شکست داد و از ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی که برای پیروزی ضروری است آرای بیشتر کسب کرد.

انتشار این خبر موجی از عکس العمل‌ها در جهان نیز ایجاد کرد: از شهر بالینا زادگاه آبایی بایدن در آیرلند گرفته تا شهرک تولا سیندرا پورام در هند که محل آبایی کماله هاریس معاون وی است.

XS
SM
MD
LG